Genline eller Svar

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Databaser (tips om var de finns): Genline eller Svar

Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 10 juni, 2008 - 09:54:

I www.digitalarkivet.no indekseres hver enkelt side og inneholder siden klausulert materiale, f.eks. nevner en dåp av et adoptert barn, er den siden sperret i 100 år fra begivenheten, mens de andre frigis etter 60 år, dog kun frem til 1929.

Etter 1929 er det nye regler :-(

Men visse deler kan sees også for nyere informasjon.

Burde også kunne gjennomføres i SVAR.

Av Eva Dahlberg Tisdagen den 10 juni, 2008 - 17:51:

Niklas, din mening sprider ju vilseledande information och meningen "Innehåller boken information om t.ex. födda och flyttningslängder vid olika tidsperioder kan man få vänta 40 år på att få reda på saker som inte ens idag omfattas av sekretesslagen eller PUL." - kan då modifieras till:
"Innehåller boken information om t.ex. födda och flyttningslängder vid olika tidsperioder kan man få vänta 40 år på att få reda på saker via Internet som inte ens idag omfattas av sekretesslagen eller PUL men du kan redan nästa vecka i bästa fall få informationen direkt från Landsarkiv eller församlingsexpedition beorende på vem som har boken i original".

Vad som ligger i SVAR:s abonnemang och deras regler för publicering på mikrokort eller Internet har ju inget att göra med om informationen i kyrkboken är åtkomlig för dig som forskare eller inte.

Hälsningar,
Eva

Av Rolf Carlsson Tisdagen den 10 juni, 2008 - 23:13:

Vad vill vi ha?

Vi för flera diskussioner samtidigt. Vilka kriterier styr våra behov?

Teknik - eftersom de flesta har tillgång till bredband är internet att föredra framför Mikrokort och CD-skivor. Vidare är nyscannade bilder avgjort bättre än de som baseras på 50 år gamla filmer. Vad kan DIS göra mer för att stödja ny teknik.

Innehåll - SVAR kommer alltid, som statens officiella arkivhållare, att ha den största bredden på information. Däremot behöver inte SVAR vara mest användarvänligt. Vad gäller AD bör DIS som aktieägare ha möjlighet att föra fram medlemmarnas prioritering på mest efterfrågad information.

Tidshorisonten - visst är nyare information litet knepigare att få fram den officiella vägen. Däremot kommer den ofta via släktingar eller på annat sätt genom kontakter i nutid. Är det inte viktigare att få fram så mycket tillförlitlig och jämförande information som möjligt i början av kyrkobokföringen - att finna en eller två generationer till bakåt i tiden.

Inofficiella källor - det finns mängder av CD-skivor, exel-filer och andra sammanställningar hos föreningar eller privat. Tänk om allt detta kunde föras samman i en databas, som kan nås via Internet. Ett problem är väl ersättningsfrågan till den som sammanställt informationen. Att skapa verktyg härför skulle kunna ligga inom DIS verksamhetsfält. Att köpa ett antal CD-skivor kostar också en hel del - alltså kan säkert ett speciellt abonnemang härför vara en lösning.

Jämförande information - DISBYT är ett utmärkt verktyg och jag har känslan att mycket mer kan rapporteras in. Även om "morfars svärfars morbror" inte är viktig för mig kan det vara en viktig pusselbit för någon annan.

Bildkvalité - här är vi flera som är överens att f n har AD (AD-Online) den bästa bildkvalitén. Jag lämnade efter en kort introduktionsperiod Genline eftersom jag hamnade på så många svarta oläsliga sidor.

Kostnad - när Du kommit fram till vad som passar Dig bäst spelar det väl inte så stor roll om Du väljer AD eller Genline. Vad SVAR beträffar finns det ett klippkortsalternativ (10x3 tim) som är utmärkt om Du vill följa en specifik källa som komplement till Ditt grundabonnemang (t ex mantalslängder för en viss socken för att få annan information bekräftad).

Vad kan DIS göra ytterligare för att flytta fram positionerna? Att med bästa (nyaste) teknik kunna få tillgång till så mycket information som möjligt till ett komfortabelt pris borde vara ett önskemål för oss alla.

Hälsningar

Rolf

Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 10 juni, 2008 - 23:46:

Problemet med filmer er ikke at originalen har dårlig kvalitet, men hver gang man kopierer en film mister man kontrast og skarphet, ca. 10-15% pr gang.

Alle mormonerfilmene (originalene) blir først kopiert til masterkopier, der går første tapet inn.

Originalfilmen skal da ikke brukes mer, men oppbevares trygt.

I Norge så oppbevares den her i landet, mens de aller fleste ellers havner i katakombene i Utah. Vil anta at det også har skjedd med svenske filmer.

Masteren blir brukt til nedforstørring til mikrofiche, og av master microfichen lages så brukskopiene (om det da ikke er enda en generasjon mellom)

Høres ikke ut som dere har adgang til supermasteren, slik som i Norge hvor Riksarkivet selv har stått for scanningen, av supermasteren, så vidt jeg vet. (Mikrofiche/mikrofilm er det nå slutt på å selge/bruke)

Ble fortalt en gang på RA at da man skulle skanne omigjen noen filmer som var elendig fotografert i 1950-åra, så var originalen blitt så slitt at selv med ypperste teknikk, så ble resultatet nå enda dårligere enn filmen ble for over 50 år siden, så det kan være diskutabelt om dagens nyavfotografering gir egentlig bedre resultat, men, har man kun adgang til å skanne 3. eller 4. generasjons kopi, blir selvsagt nyfotografering bedre.

(Tidligere fotolærer)

Av Olle Lundstedt Onsdagen den 11 juni, 2008 - 11:12:

Vad JAG vill ha!

1. Jo det är som i Danmark. Husförhör och kyrkoböcker ligger ute på Internet, inskannat med hyfsad kvalitet. GRATIS!
En hel del husförhör är registrerade i databas, alltså sökbart på samma sätt som i DDSS.

Dags att sätta press på våra kära politiker. Till och med statliga SVAR tar betalt.

2. Kvalitetsmässigt är Rotemansarkivet i Stockholm oslagbar. Sökbart i databas med länk till en utmärkt PDF-fil. FANTASTISKT!

Av Niklas Lundin Onsdagen den 11 juni, 2008 - 13:31:

Oj, det verkar som jag fått en alldeles egen språkpolis efter mig. Vad jag än skriver så kommer denna för mig helt obekanta Eva Dahlberg fram och vederlägger allt jag har att säga. Nästa gång ska jag prova åsikten att jorden är rund.

Man kan skicka e-post till Landsarkivet och få svar på frågor. Det är helt sant och ingen har sagt något annat. Man kan också som privatperson ringa Skatteverket på tel. 0771-567 567 och i princip få reda på vad som helst om vem som helst (jag har själv provat).

Nu var det ju så att Folke undrade om databaser och abonnemang (de flesta finns på Internet).

Vad jag upplyste om är helt korrekt. Det vore mer vilseledande att låta Folke tro (om han går in på SVAR’s hemsida och tittat) att bara för att en flyttningslängd omfattar åren 1900 till 1915 så kan han om han abonnerar få se boken. Det får han inte om samma bok innehåller t.ex. födda för år 1970.

DIS har 25000 medlemmar. En tredjedel av dem bidrar med information till Disbyt. Kanske 15 personer är aktiva på forumet. Lite ödmjukhet kunde inte skada.

Av Rolf Carlsson Torsdagen den 12 juni, 2008 - 11:56:

Kommentarer till svarsinlägg.

Vad jag ville åstadkomma med mitt inlägg är att kvalité, innehåll i databasen, användarvänlighet är mycket viktigare kriterier än några hundralappar upp eller ner på ett abonnemang.

Niklas, jag är medveten att väldigt många har bidragit till DISBYT, vilket jag också dragit nytta av. Desto mer information och återuppdateringar desto bättre blir DISBYT som efterlysningsforum. Det är vi "8.000" som kontinuerligt kan förbättra DISBYT genom att rapportera. Genom att jämföra och ev. korrigera avvikelser får vi alla ett mera tillförlitligt material.

Ny teknik är generellt bättre än gammal. Nyscannade bilder torde vara bättre än bilder tagna med gammal teknik.

Hälsningar

Rolf

Av Berit Palagyi Torsdagen den 4 september, 2008 - 21:13:

Har ett årsabonnemang hos Genline, som går ut nu i november och då jag tror, att det inte är någon idé med abonnemang hos både Genline och SVAR har jag följande fråga:
Vilket är bäst? Genline? SVAR? Fördelar? Nackdelar?

Av Rolf Carlsson Torsdagen den 4 september, 2008 - 21:21:

Väg också in Arkiv Digital vad beträffar originalkällor.

Av Niklas Lundin Onsdagen den 10 september, 2008 - 15:46:

Berit

Svar har bättre bildkvalitet än Genline. Svar har också filmat originalmaterial från 1860 fram till ca 1915 beroende på vilken bok och församling det gäller. Flyttning och vigsel kan finnas fram till omkring 1960. Nya böcker filmas och läggs ut ständigt. Genline är dock mer komplett, speciellt då det gäller material före 1860.
Du får helt enkelt göra en bedömning av vad du vill veta just nu.
Hoppas du blev lite klokare.

Niklas

Av Berit Palagyi Torsdagen den 11 september, 2008 - 23:24:

Tack för råden. Jag har åtskilliga gånger stött på svarta sidor på Genline och det var därför jag undrade om SVAR. Jag får väl se vilket århundrade jag mest skall söka i, ty det verkar som om Genline har de allra äldsta materialen. Varför kan inte DIS göra ett avtal med SVAR likaväl som med Genline?

Av Rolf Carlsson Fredagen den 12 september, 2008 - 10:56:

Om det är bildkvalitén som är problemet tycker jag att Du skall testa ArkivDigital (förutsatt att Ditt län är inlagt), då de har den avgjort bästa läsbarheten. Jag använder av det skälet uteslutande AD för kyrkoböcker men SVAR för mantalslängder.

Av Niklas Lundin Fredagen den 12 september, 2008 - 12:54:

Hehe, bildkvalitén är alltid ett problem då det gäller Genline. Kanske därför DIS medlemmar ska hjälpa dem att indexera kyrkböckerna, så man hittar rätt :) ArkivDigital låter intressant, får testa det nästa gång.

Av Sten Magnusson Söndagen den 8 augusti, 2010 - 15:42:

Alla tre aktörerna torde komplettera varandra på ett eller annat sätt. Arkiv Digital har t.ex. fotograferat hela serier av bouppteckningar samt domböcker. Däremot har man t.v. inte fotograferat kyrkböcker i Jämtlands län, men det ska visst bero på att man inte kan komma överens med Östersundsavdelningen av Riksarkivet (f.d. Landsarkivet i Östersund) om hur det hela ska gå till.

Mvh/Sten Magnusson


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: