Arkiverade (äldre) inlägg fram till 10 juni, 2008

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Databaser (tips om var de finns): Genline eller Svar: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 10 juni, 2008
Av Folke Svensson Onsdagen den 4 juni, 2008 - 21:09:

Varför finns det alltid hänvisning till Genline, när man kan abbonera på Svar för 995 kronor om året?

Av Å Källstrand Torsdagen den 5 juni, 2008 - 08:40:

Bra fråga! Genline är OK, men SVAR har så mycket mer. Vad gäller exvis kyrkoarkivalier, finns en hel del 1900-talsmaterial som Genline saknar.
Medl 12410

Av Stig Hansson Torsdagen den 5 juni, 2008 - 08:54:

Finns alltså allt som Genline har även på SVAR? Kan jag läsa allt på SVAR på internet? - Förutsatt naturligtvis att jag abonnerat!

Av Anders Berg M01397 Torsdagen den 5 juni, 2008 - 09:15:

Svaret på frågan Genline eller SVAR kan också vara Arkiv Digital, som nu genom sammangåendet med DigiArkiv även kommer att innehålla Lunds landsarkivs område.

SVAR har inte ännu allt som Genline har, och väldigt mycket finns fortfarande bara på mikrokort. Du får logga in på SVARs hemsida och se vad de har och inte har. Det kan man göra utan abonnemang.

Av Rolf Carlsson Torsdagen den 5 juni, 2008 - 18:29:

Om Din församling finns inscannad av Arkiv Digital får Du där tillgång till helt nya bilder med en avsevärt bättre kvaltité.

Genline baseras på de gamla mormonfilerna från 50-talet.

Eftersom min forskning täcks av AD utnyttjar jag vad kyrkoböckerna beträffar endast denna källa.

Hos SVAR finns även mantalslängder scannade, som kan vara värdefulla för tiden före eller i början av kyrkoböckerna.

Av Olle Lundstedt Torsdagen den 5 juni, 2008 - 20:49:

När det gäller min släkt är det inte frågan om SVAR eller Genline, det som gäller är SVAR och Genline. Som komplement till DDSS.
Väldigt dyrt blir det

Av Åke A Källstrand Söndagen den 8 juni, 2008 - 17:06:

Jag vidhåller att SVAR är överlägset på de flesta punkter vad gäller mängden material. Detta gäller då framförallt på michrofiche, som tyvärr är på väg att fasas ut. Genline har exvis bara "födde- o dödböcker som SCB-utdrag¨efter ca 1860. Det är ju ofullständigt på många punkter. Dopdatum, vittnen, dödsorsaker etc. saknas Vad gäller tidigt 1900-talsmaterial har ju Genline inget överhuvudtaget. Håller med om att Arkiv Digital på sikt också är ett alternativ, främst för sin höga kvalité på sitt material.

Av Niklas Lundin Måndagen den 9 juni, 2008 - 13:07:

Det som är synd vad gäller tillgång på vissa böcker är att hela boken måste vara fri.
Innehåller boken information om t.ex. födda och flyttningslängder vid olika tidsperioder kan man få vänta 40 år på att få reda på saker som inte ens idag omfattas av sekretesslagen eller PUL.

Man tycker att t.ex. SVAR borde få släppa delar av en bok, volymbeteckning osv. är ju samma ändå, men så är alltså inte fallet.

Niklas

Av Eva Dahlberg Måndagen den 9 juni, 2008 - 20:07:

Nej, du får reda på uppgifterna via Landsarkivet, men du får inte själv bläddra i boken - men de ger dig uppgifterna.

Hälsningar,
Eva

Av Niklas Lundin Tisdagen den 10 juni, 2008 - 09:11:

Jag tog för givet att vi pratade abonnemang på nätet, precis som Folke Svensson började tråden.
Informationen jag gav är tre dagar gammal och kommer direkt från databasansvarig på SVAR.

Niklas