Inmatning av efternam sent 1800-tal.

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Övrigt: Inmatning av efternam sent 1800-tal.
Av Mats Niesing Tisdagen den 8 juli, 2008 - 11:28:

Hej. Förmodligen har detta ämne diskuterats tidigare här, men jag skulle ändå vilja ha lite tips och tankar från andra. Vad är praxis när det gäller inmatning av barns efternamn, där barnen är födda på sent 1800-tal? Jag har tex en familj som får 8 barn mellan åren 1881-96. Pappan heter Per Johan Carlsson. Ska man skriva barnen som Persson/Persdotter eller som Carlsson… eller ska man inte skriva dit något efternamn alls? Det sista barnet i skaran var en flicka som heter Selma. Att skriva henne som Persdotter, när hon är född 1896 känns inte helt rätt.

Av Åke A Källstrand Onsdagen den 9 juli, 2008 - 09:12:

Vet inte exakt när fadersnamnet togs ur bruk. Men vid så här sent födda barn användes det normalt inte.
Skulle i Ditt fall tro att det heter Carlsson.
Men inget är givet. Jag har t o m träffat på, att det har varierat inom syskonskaran.
Ett tips som jag brukar använda: Om det är söner, och de levde till vuxen ålder, kan Du hitta dem i Sv. Dödbok resp Befolkning.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Onsdagen den 9 juli, 2008 - 10:24:

Min mors kusiner födda 1912 resp. 1917 tog/fick namnet Johansson efter fadern Karl Johan* Andersson.

Av Niklas Lundin Onsdagen den 9 juli, 2008 - 16:22:

Mats

Finns personerna med i Sveriges Dödbok ser man vad de heter där.
Annars kanske man kan se vad de heter i efternamn då de gifter sig.
I alla fall två tips :)

Niklas

Av Runar Hortlund Torsdagen den 10 juli, 2008 - 12:00:

Osäkerheten att veta vilket efternamn som barnet tar sig som vuxen gör att dubblettsökning på efternamn är ett så trubbigt verktyg.

Av Gerd Johansson Fredagen den 11 juli, 2008 - 23:00:

Hej! Har för mig att jag någonstans läst att namnlagen kom runt 1900. Och att de barn som då var konfirmerade skulle behålla fadersnamnet och de barn som inte var det skulle ha faderns efternamn. Därför kunde det bli olika i en familj. Men det dröjde nog innan det helt slog igenom. Min mormor och hennes bröder kallades fortfarande en bit in på 1900-talet för Gustafsson efter fadern Gustaf, men senare blev det Karlsson för alla. Det samma gällde för min morfar. Min farfar och hans yngre bror behöll sitt fadersnamn trots att de inte var konfirmerade 1900. Min svärmor f 1921 hette som ogift Carlsson efter faderns förnamn, det måste nog föräldrarna själva valt.
Gerd


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: