Bränning av cd/dvd-skivor

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: CD/DVD (skivor, brännare etc): Bränning av cd/dvd-skivor


Av Peter Fransson Fredagen den 31 januari, 2003 - 01:35:

Vilka dvd skivor ska man andvända
är dom billiga bara skräp, har hittat dvd-r för 29:- på cleas ollson
/Peter

Av Anki Hansen Lördagen den 27 december, 2003 - 17:40:

Hej.
Mitt namn är Anki och jag undrar om det finns några bra släktforskningsprogramm att bränna hem. Undrar också var man kan hitta dessa.

Av Kjell Johansson Söndagen den 28 december, 2003 - 18:27:

SLÄKTFORSKNINGSPROGRAM !!
OM det finns något program som VERKLIGEN KAN släktforska så är det nog många som vill ha det.
De bör väl heta släktregistreringsprogram tycker jag

Kjell

Av springsten Söndagen den 28 december, 2003 - 20:14:

Vad skall då ett släktFORSKNINGSprogram kunna?

Av Anki Hansen Måndagen den 29 december, 2003 - 18:13:

Till både Kjell och Springsten. Jag tror att ni båda har missat etik och moralreglerna när det gäller att bemöta och besvara andra människor. Ursäkta mig om jag ställde en dum, grön nybörjarfråga angående släkforskning. Det hade varit bättre om ni hade gett mig en liten vink på traven.
Anki H.

Av Yvonne Korn Måndagen den 29 december, 2003 - 18:21:

Anki - just det här diskussionsforumet behandlar frågor om ett av flera släktforskningsprogram, nämligen DISGEN. Du kan ladda hem en demoversion från startsidan - klicka på trädet uppe till vänster och följ länkarna. De flesta program brukar finnas i en demoversion, du kan läsa om flera av dem på Sveriges Släktforskarförbunds hemsida Rötter - www.genealogi.se. Där finns flera länkar och diskussioner om olika program så det är bara att prova och välja. Lycka till!

Av Springsten Tisdagen den 30 december, 2003 - 17:00:

Anki - du har själv missförstått min kommentar. Jag är mycket intresserad av vad ett släktFORSKningsprogram borde kunna. Jag tycker själv att de FLESTA programmen idag är nästan enbart rena registreringsprogram (och utskriftsprogram)!

Av Karl-Erik Lerbro Lördagen den 3 januari, 2004 - 11:05:

Hej Springsten, vem du nu är!
Tycker du kan ta bort både "de flesta" och "nästan enbart" i ditt inlägg.
Forskningen får du nog sköta med med det program du har i hjärnan. Det är ju just registrering och utskrift som du kan få hjälp med av ett datorprogram.

Av Sten-Sture Tersmeden Lördagen den 3 januari, 2004 - 17:06:

Jag är Sten-Sture Tersmeden. Fastän det är samma program i botten tycks Anbytarforum på Rötter och DIS Forum fungera lite olika när det gäller att sätta ut vem som skrivit ett inlägg. Har inte för avsikt att vara anonym! På Anbytarforum kommer både signatur och hela namnet med!

Nog om detta. Jag tycker nog att man kan börja begära lite mer av programmen numera. Forska skulle jag gärna vilja göra i t ex DISGEN. Där skulle det kunna ingå att skriva in kyrkboksutdrag (Husförhör, födelsesboksutdrag etc i oförvanskad form med hjälp av ett inbyggt formulär. När man sedan är "övertygad" om vad som är uppgifter med god kvalité, så skulle jag vilja kunna "tanka över" från formuläret till DISGENs lagringsformat.Jag tycker i detta sammanhang att det är fel att sitta på arkivet och skriva in uppgifter direkt i t ex DISGEN. Jag jobbar hellre med en inmatningsmall i t ex WORD eller Excel.

Skulle också vilja slå ett slag för att man skall kunna ange en kvalitetssiffra för varje inmatad uppgift. I slutänden ser jag att man skulle kunna räkna ut ett sammanvägt kvalitetsindex för alla uppgifter om en person, och på det sättet kuna undvika att sända eventuellt dåligt underbyggd info till DISBYT.

Det här är lite funderingar, mer finns säkert att önska för ett FORSKningsprogram!

Av Sten-Sture Tersmeden /Springsten Lördagen den 3 januari, 2004 - 17:10:

Karl-Erik (och andra). Det blev inte riktigt som jag tänkt i alla fall. Sten-Sture Tersmeden och Springsten är samma person.

Av Anki Hansen Lördagen den 3 januari, 2004 - 18:18:

Hejsan Yvonne Korn. Tack ska du ha för att du hjälpte mig på traven och förklarade ett och annat för mig, mycket uppskattat. Hälsningar Anki Hansen.

Av Gunder Grünning Söndagen den 4 januari, 2004 - 13:54:

Heter det verkligen släktFORSKNINGSprogram? Jag vill nog hellre kalla det för släktforskareprogram dvs ett program som är till hjälp för släktforskare.

Av Kjell Johansson Onsdagen den 26 januari, 2005 - 17:15:

En användbar länk http://www.gener.se/ som kan leda långt


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: