Register över födda, vigda, döda m.m.

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Övrigt: Register över födda, vigda, döda m.m.
Av Bertil Magnusson Måndagen den 13 januari, 2003 - 22:15:

Jag finner det märkligt att DIS som är en förening med datorintresserade inte propagerar mer för skapande av F/V/D-REGISTER. Det bästa hjälpmedlet för släktforskaren.
Men det skall vara digitala sökbara dataregister, inte sådana som DIS tidigare sålde "på papper".

Ännu finns det ett gammalt fint DOS-program för att skapa sådana register i. Jag tänker på QA.

Många har dödförklarat programmet OA men jag kör det själv utan problem under följande Windoms-varianter: Win95, Win98, Win2000 och WIN XP.

Utrymmet här är för litet för att förklara programmet, så titta gärna in på min hemsida, Nättidningen GLIMTEN, WWW.GLIMTEN.NET.

Du får också gärna ringa för att få råd om hur du skall komma igång (031-443070).

Bor du inte alltför långt från Partille är du även välkommen hem för en demonstration.

Jag försäkrar, ännu har jag inte sett ett bättre program för att skapa fvd-register i.

MVH / Bertil Magnusson

Av Rick Ekman Tisdagen den 14 januari, 2003 - 12:24:

Håller med dig om att det vore något för DIS.
Något som jag tidigare propagerat för här i forumet dessutom.

Nackdelen med OA som du talar om är att det är ett gammalt DOS baserat program. Idag försvinner DOS mer och mer vilket gör att folk inte känner sig hemma i den miljön.

Vad som borde tas fram är istället en standariserad mall för program i Windowsmiljö t.ex excel.

Detta vore en guld insats om DIS tog tag i detta!

Rick

Av Gunnar Jonsson Tisdagen den 14 januari, 2003 - 17:31:

I huvudmenyn finns valet DISREG, där finns mallar för ms works att hämta.

Av Bertil Magnusson Onsdagen den 15 januari, 2003 - 16:18:

Rick, om du läser mitt inlägg noga så uppför sig det gamla DOS-programmet alldeles utmärkt med olika varianter av Windows.

Den som hänvisar till Works och Excel vet inte vad man kan göra med QA.

I QA kan man i varje fält lägga in programsatser som får QA att göra just det man önskar. T ex att automatiskt byta en inmatad text mot en annan sådan. Man kan då skapa förkortningar och automatiska normeringar.

Om jag t ex matar in "cf" i förkortningsfältet skriver QA "Carl Fredric" i fältet för "Bokstavstrogen text".

När jag trycker Enter normeras texten till "Karl Fredrik" i ett spegelfält under "Bearbetad text".
Med endast två tecken inmatade utför jag detta.

När jag sedan sorterar registret på den normerade texten med följande sorteringsföljd:
1 - på fars efternamn, 2 - på fars förnamn, 3 - på mors efternamn, 4 -på mors förnamn, 5 - på födelsedatum -

Då visar QA alla barnen familjevis, så som man brukar se dem i en husförhörslängd.

De olika sorterings- hämtning- och visningsnycklarna kan dessutom sparas för återanvändning gång på gång.

Hur får man Excel och Works att göra något liknande?

Som väl är kom jag att arbeta med datorer redan 1984 och fick då lära mig att hantera DOS. Det är inte så svårt som det sägs.

Synd bara att jag inte visuellt kan visa QA:s enorma kapacitet här. Men som sagt - alla med ambitionen att göra register är välkomna hem till mig för lektioner.

MVH / Bertil

Av Rick Ekman Onsdagen den 15 januari, 2003 - 16:57:

Bertil, jag menade inte att det inte gick att köra QA i Windows miljö, utan att DOS miljön är för de flesta idag okänd.
Den fösterhantering och grafiska gränssnitt som ligger i DOS baserade program typ QA ser de flesta idag endast när datorn bootar up, och känns då naturligtvis ovant att jobba i.

Att sedan programmet har många goda sidor det tvekar jag inte på, men synd då att man inte gjort sig omaket att anpassa det till Windows gränsnitt. Vilket skulle göra programmet mycket mer attraktivt för flera. Vad jag vet så är programmet idag inte mycket spritt eller använt. Ej heller har det väl kommit förekommit någon utveckling av programmet på senare år?

De funktioner du anger vet jag inte om de går att implementera i Excel, då jag inte är någon programmerare utan endast nyttjare.
Men att det är ett kompetent program vet jag och att det är vida spritt är också känt.
Funktionerna liknade dina kan säkert någon duktig tangentbordsknackare lösa även i Excel.

Dock är jag så intresserad av disskusionen för eller emot ett visst program utan mer av att arbetet med att ta fram dessa hjälpmedel inte försvinner, utan att DIS engagerar sig i detta.

Gunnar, jag vet att det finns mallar för works att ladda ner på hemsidan. Har kollat dessa och tycker att de vore en alldeles utmärkt grund att jobba vidare på för DIS. Dessa har ju ett antal år på nacken, fanns ju redan med på "gamla" hemsidan (tappades bort när sidan förnyades och återkom efter påpekande från mig). Programutvecklingen har ju inte stått still sedan dessa skapades, och om någon duktig programmerare tog tag i dessa, och förhoppningsvis i samarbete med Bertil tittade på funktioner som borde finnas med, så kunde vi få en väldigt kompetent mall för inmatning.
Om man sedan kunde skicka in sina nedknackade resultat för "sin" församling till DIS, och i utbyte få tillgång till en sida för nedladdning av de andras församlingar, skulle DIS kunna bygga upp en förnämlig databas över Sveriges församlingar. Eftersom alla församlingar är knackade i samma mall så är de ju kompatibla.

Av Sofia Eriksson Torsdagen den 16 januari, 2003 - 09:10:

Jag laddade ner de worksmallar som finns på hemsidan. Men eftersom jag inte har Works i min dator så provade jag först att öppna filen med Word (fungerade inte) provade därefter med Excel (fungerade inte heller)

Vad gör vi som har nyare program än Works som vill utnyttja mallarna?

Av Bertil Magnusson Torsdagen den 16 januari, 2003 - 18:58:

Hej Sofia

I Excel kan du skapa följande kolumner för att göra ett födelseregister.
Tänker du göra något annat så ring mig.

Följande råd har jag hämtat ur min "Nättidningen GLIMTEN". Rubrik "Register".

"Nödvändiga fält för att göra ett bra födelseregister
( i Excel eller annat databasprogram )

1. Löpnummer
2. Sidnummer (källans uppgift)
3. ORnr (Ordnings eller Radnummer)
4. Födelsedatum (Deklarera fältet som daumfält)
5. Kön (M/K/O - Manligt/Kvinnligt/Okänt) Ett tecken)
6. Barnets namn
7. Födelseplats
8. Fars titel
9. Fars förnamn
10. Fars efternamn
11. Mors titel
12. Mors förnamn
13. Mors efternamn
14. Övrigt 1.
15. Övrigt 2.
Övrigt skall helst vara i flera fält så uppgifterna kan struktureras.
OÄ, Nöddöpt etc alltid i samma fält)

Viktiga är de tre första fälten med vars hjälp man kan sortera registret i inmatningsordning eller sidordning för kontrolläsning i källan. Då kan man även lätt kontrollera datum med s.k. ögonrevision. Ett felslag med år 1799 i stället för 1899 upptäcker man lätt - värre är det med månad och dag. I Excel kan datum dock enkelt beräknas på liknande sätt som i GLIMTENs QA-mallar.

Varning betr. Excel: Akta dig för att skapa löpnummer med formel. Dessa förändras när du sorterar registret på andra fält och du kan inte återställa inmatningsordningen.

Ett råd: Börja med att göra ett löpnummer på följande sätt:

Skriv en etta (1) i rad 1.
Markera ettan och håll ner Ctrl-tangenten.
Dra nedåt. Då skapas nummer ökade med +1.

Alternativt:
Skriv en tvåa (2)i rad 1.
Skriv en fyra(4)i rad 2.
Markera de båda talen och dra nedåt.
Då skapas en nummerserie med +2 (2,4,6 etc)
Bra om man vill skjuta till en post man glömt.

Skicka sedan en kopia av registret till mig så
kan jag importera det och maskinellt normera
person- och ortnamn.

Välkommen / Bertil Magnusson

Av Bertil Magnusson Måndagen den 27 januari, 2003 - 21:01:

Som den propagandist för REGISTER till släktforskare, jag är, har jag nu i min WWW.GLIMTEN.NET gjort en grundlig översyn av allt som ligger under rubriken Register.

Genom att dela upp mina äldre och allt för omständiga texter i minde delar hoppas jag att fler skall ägna sig åt att använda och skapa register i digital form (inte på papper).

Du som tidigare hälsat på men givit upp p.g.a. den tidigare presentationen.
Jag ber dig: Gör ett nytt försök.

Har du kritik så skriv gärna till mig -
dock inte om att QA är ett föråldrat DOS-program. För det är det inte - det fungerar på alla mina Windowsversioner fram till XP.

Välkomna.

Av Alf Christophersen Tisdagen den 7 december, 2004 - 19:35:

Har noen sett på om norske Augustus som brukes til norske kirkebøker kan brukes for svenske kirkebøker, evt. er det mye som må gjøres om i registreringsmalene?
Ville tro at layout av kirkebokene var temmelig like mellom 1814 og 1905 ihvertfal


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: