Fritt tillgängliga kyrkböcker

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Databaser (tips om var de finns): Fritt tillgängliga kyrkböcker
Av Hans Persson Torsdagen den 27 november, 2003 - 14:34:

Jag vet att det finns många som registrerat olika kyrkböcker på dator, antingen bara personuppgifter eller i komplett avskrift. Vad jag däremot inte lyckats hitta är någon form av förteckning över de register över kyrkböcker som finns tillgängliga.

Med tillgång till digitala kyrkböcker går ju letandet efter sina förfäder mycket fortare eftersom man kan använda datorn för att söka. Visserligen bör man väl inte förutsätta att allting är rätt avskrivet, men det går trots allt mycket fortare att söka i digitalt material och kontrollera mot mikrofiche än att göra allt jobbet med mikrofiche.

Jag vill alltså veta vilka kyrkböcker som finns fritt tillgängliga så att man kan söka i dem. Helst i form av databaser man kan ladda hem, men även sökningar via Internet är intressanta.

Personligen är jag just nu mest intresserad av Östergötland, framför allt socknarna kring Roxen, men alla uppgifter är intressanta.

Av Eva Dahlberg Torsdagen den 27 november, 2003 - 22:17:

Vilka kyrkböcker som finns tillgängliga i registerform (det är väl mest av F-V-D) på Internet hittar du förtecknat på Nättidningen Rötter (en ikon som heter "Kyrkböcker på nätet" uppe i högra hörnet på startsidan). Det som binder ihop personerna i familjer över åren är väl däremot inte så vanligt att hitta.

Hälsningar,
Eva Dahlberg
medlnr 7851

Av Kjell Weber Torsdagen den 4 december, 2003 - 11:29:

Hans Persson !
Du känner väl till Släktdatas register !?

Av Stefan Karlsson Söndagen den 7 december, 2003 - 20:05:

Här finns en stor samling länkar till avskrifter av olika källor:
Svenska Avskrifter.

Av Per-Erik Ramstedt Tisdagen den 30 mars, 2004 - 17:08:

Jag söker Ramstedt:are under 1800-talets början

Av Karl-Olof Reinlund Torsdagen den 1 april, 2004 - 16:11:

Söker Du även Ramstedt i Finland ?
Här i Närpes finns en kantororganist Johan Ramstedt född 1724 i (Stockholm ?) Sverige, som kom till Närpes omkring år 1760.
Kanske Du även känner till vem hans föräldrar var ? Det skulle vara av intressera för mig.

Av Barbro Lindeberg Onsdagen den 9 juni, 2004 - 16:24:

Hej!
Min morfars farfars far, Peter Sandelius, föddes i Linköping 1770.Enligt SVARs register finns inga kyrkböcker (födde, döda eller husförhörslängder) före detta datum.
Finns det något annat sätt att hitta förfäderna?Och är det någon som vet vad som hänt med kyrkbäckerna i Linköping. Detta gäller både Domkyrkan och St Lars.

Vänliga hälsningar från en hoppfull
Barbro Lindeberg
nineve10@hotmail.com

Av Sten-Sture Tersmeden Onsdagen den 9 juni, 2004 - 23:19:

Jag sökte i NAD (gå in via www.nad.ra.se)och hittar i domkyrkoförsamlingen C:1, dvs första födelseboken som omfattar åren 1664-94. C:3 är för åren 1764-1804. S:t Lars finns också vad jag kan se.

Av Martin Hagström Tisdagen den 14 december, 2004 - 21:56:

Jag söker efter mära upplistning om min
farfarsfar. Hans namn var Carl August Andersson.
Han född 1859-12-12 i Falun,,Örebro,Sverige.
Han flyttade till Träslöv,Halland, och nästa till
Amerika omkring 1890. Jag skulle bli micket
tacksam att höra någonting av hans föräldrar..
Om du vill kontakt mig.

Av Gunilla Samuelson Tisdagen den 18 mars, 2008 - 14:17:

Jag försöker hitta generationerna innan min farfarsfar, GUSTAF Alexius Nicolaus Malmgren, född 12/11 1837, död 28/1 1879. Jag vet att han flyttade som 14-åring från Partille till Handlaren E Jonssons hushåll i Uddevalla. Och jag vet att han gifte sig med järnhandlardottern Therese Nyberg i Uddevalla och att de fick 5 barn, men hur hittar jag Gustaf Malmgrens föräldrar? Jag är helt novis på släktforskningsområdet. Kan någon hjälpa mig?

Av Eva Dahlberg Onsdagen den 19 mars, 2008 - 08:02:

Det första du bör göra är att låna eller köpa boken Släktforska Steg för Steg (av Per Clemensson och Kjell Andersson, senaste utgåvan kom 2005) och lära dig hur du går till väga.

Kyrkböckerna (böckerna för födda, vigda, döda och husförhörslängderna) måste du använda och beroende på var du bor eller hur du vill forska så finns det olika sätt att komma åt dem.

De finns på mikrokort att låna från SVAR och läsa på biblioteket, de finns på större bibliotek i det egna området, de finns på Landsarkivet i Göteborg, de finns på Släktforskarnas Hus i leksand och på Riksarkivets filial i Arninge utanför Täby i Stockholmsområdet.

Kyrkböckerna finns även i olika Internetabonnemang (mot betalning alltså) som hos Arkivdigital, Genline och SVAR.

ArkivDigitals bilder finns även att köpa på cd. Deras bildkvalitet är bäst av de tre, men de täcker inte hela landet ännu, däremot har de församlingarna du nämner.

Hälsningar,
Eva

Av Gerthrud F Rosenius Söndagen den 8 november, 2009 - 19:20:

Jag har också problem. Var ska jag leta om det inte finns HFL i genline före 1749. jag letar efter Erik Knutsson och Anna Ersdotter som fick sonen Erik 1741 i Falun

Av Sten Magnusson Lördagen den 13 mars, 2010 - 11:32:

En komplettering till Evas inlägg här ovan. ArkivDigital har numera en tjänst AD OnLine där man kan studera det material man fotograferat.
Se här: http://www.arkivdigital.se/

De flesta landskap/län verkar numera vara tillgängliga.

Mvh/Sten Magnusson


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: