Arkiverade (äldre) inlägg fram till 13 maj, 2004

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Datorer och skrivare: PC: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 13 maj, 2004
Av Börje Ewaldsson Tisdagen den 1 oktober, 2002 - 14:06:

Bärbar dator för släktforskning med CD säljes 3000:-

Av Renate Sundlöf Onsdagen den 4 februari, 2004 - 16:58:

Jag undrar över arkivbeständighet vid datautskrift. Arkivpapper bör ju finnas i olika tjocklek. Vilket är bäst och var köper man det? Vilken skrivare ska man använda? Bläckstråleskrivare? I så fall var köper man arkivbeständig bläckpatron? Laser skrivare? Hur arkivbeständig är den skriften?
Tacksam för svar.

Av Gunnar Jonsson Onsdagen den 4 februari, 2004 - 18:16:

Det vanliga Svenskt-arkiv-papperet från Tumba pappersbruk är 100 g/m2 och finns i bokhandeln. En laserutskrift brukar anses som arkivbeständig, vilket inte vanligt bläck är. Det finns patroner med arkivbläck, men jag kommer inte ihåg till vilken skrivare det är.

Av Renate Sundlöf Torsdagen den 5 februari, 2004 - 11:07:

Tack för svaret!
På bokhandeln hittade jag det av dig föreslagna. Finns papperet bara i en enda tjocklek (De visste inte i affären)? Skulle vilja ha något kraftigare för skrift på båda sidorna?
Återigen TACK!

Av Gunilla Grip Onsdagen den 12 maj, 2004 - 15:39:

Jag har nyligen skaffat mig Disgen 8.0. Jag har en stationär dator med ganska så bra kapacitet, dvs jag har scannat in bilder som jag kan lägga in i Disgen. Men jag har på senare tid börjat fundera på en bärbar dator. Hur blir det med en bärbar dator? Kan man ta den med sig till ett arkiv och sitta där och forska och göra anteckningar i ett Disgen som man har i den bärbara och sedan när man kommer hem föra över det man har antecknat till ett Disgen som man har i den stationära datorn? Läser det man har antecknat i den bärbara över det som man har i den stationära i så fall eller måste man hålla på manuellt och kolla så att man inte får dubbelt av uppgifterna? Är det någon som har några erfarenheter av detta?

Av Gabriel Frisk Torsdagen den 13 maj, 2004 - 06:27:

Hej Gunilla,
så här har jag fixat det hela, fungerar automatiskt och till full belåtenhet: Jag har byggt ett litet hemmanätverk via en 4-portars NAT-router (som alltså samtidigt fungerar som en utmärkt brandvägg mot Internet), DISGEN installerat i båda datorerna, i den stationära datorn har jag delat ut mappen Dg8data och gjort en nätverksenhet av den. I den bärbara har jag pekat om DISGEN att peka på samma nätverksenhet som den stationära och kopplat på automatisk synkronisering både vid start och avstängning. Den bärbara tar jag med mej "ut i bygden", när jag kommer hem och kopplar upp den sker automatisk uppdatering (=synkronisering) av data i den stationära och tvärtom om jag har ändrat i den stationära. Jag kör XP Pro i båda maskinerna, vet inte om det fungerar med Home- eller W9x-versionerna. Låter kanske lite tekniskt och invecklat, men du kan säkert få hjälp med uppkopplingen av någon lokal "dataguru"...

Mvh
Gabriel
DIS-medlem #14972

Av Marianne Munktell Torsdagen den 13 maj, 2004 - 07:45:

Gunilla!

Du tar en säkerhetskopia i den bärbara och återläser den i den stationära och tvärtom när du har arbetat i den stationära. Läs mera om säkerhetskopiering i handledningen för DISGEN. Du behöver inte krångla med nätverk hemma!

Av Gabriel Frisk Torsdagen den 13 maj, 2004 - 09:05:

Yepp Marienne och Gunilla, men det är inte självklart längre att det finns diskettstation i den bärbara, många nya stationära säljs också utan, däremot finns det nästan alltid färdigt ethernet hårdvara installerat, så om man vill göra det riktigt enkelt så behöver man bara skaffa en korsad ethernetkabel och koppla ihop båda datorerna och sköta kopieringen med utforskaren. Härifrån är steget inte långt att automatisera det hela..., jag förstår att Gunilla inte ännu har skaffat bärbar...

Mvh
Gabriel

Av Marianne Munktell Torsdagen den 13 maj, 2004 - 10:34:

Gabriel och Gunilla!

Har man ingen diskettstation bränner man naturligtvis säkerhetskopian på en CD-skiva. Det finns CD-brännare på bärbara datorer utan diskettenhet. Jag tror att "normalanvändaren" har svårt att få till ett nätverk så där utan vidare.

Av Gabriel Frisk Torsdagen den 13 maj, 2004 - 17:49:

Ja man kan ju bränna på RW-skiva då i så fall, men att göra det bara för att man har gjort några små ändringar i en datafil tycker jag är att "missbruka" resurserna. Det är ju inte bara DISGEN-data som man kan överföra via nätverksenheter, all data som man har på den stationära kan överföras till den bärbara, m.a.o., man har samma resurser som hemma med på resan. En minut efter att man har kopplat den bärbara till hemmanätverket är också hemmadatorn uppdaterad, d.v.s, man har en säkerhetskopia av sina data. Sen ska man naturligtvis göra bakup på ALLA data en gång i veckan, månaden, eller hur ofta man nu vill göra det och det gör man naturligtvis på CD (-R eller -RW) eller på diskett och med ett uppbackningsprogram som i DISGEN t.ex...

Att bygga ett nätverk behöver inte alls vara svårt för "normalanvändaren". Om man klarar av att installera bredbandsmodemet klarar man också nätverket, om inte, kan den som kopplar modemet också fixa nätverket. Sen är det bara att tuta och köra och det är inte heller dyrt. En enkel fyrportsrouter + en sladd och ev. ett nätverkskort i varje dator är det enda som behövs. Det här kostar c.a. 80 - 150 € och det tycker jag att är ett billigt pris för dom fördelar som man får.

I alla fall, så här har jag ställt till det så här och det fungerar mycket bra. För tillfället har jag tre nätverksenheter kopplade, en för DISGEN, en för mina bilder så att jag vid behov kan tömma kortet i min digitala kamera, den tredje innehåller data (bilder och text) till ett dokument under arbete. De två sistnämnda enheterna är vardera betydligt större än 700MB, d.v.s., de ryms inte på en CD-skiva. Men nu spelar storleken ingen roll, data är uppdaterat innan jag har hunnit få av mig ytterrocken... ;-)

Mvh
Gabriel