Programmet Disgen 8.0

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Släktforskarprogram: Programmet Disgen 8.0
Av Donald Torsdagen den 16 februari, 2006 - 17:52:

Hej jag har tagit hem en demoversion av programmet Disgen8.0. Jag lag in minna föräldrar mig själv och min familj och även mina syskons familjer. Sen råka jag göra kommandot koppla loss.
Så nu har jag varje familj för sig. Nu är frågan, går det att koppla ihop familjerna igen.
Hoppas på svar.
Jag är rätt säker på datorer, men kan inte få koll på detta. Jag letar efter ett bra program för att kunna släktforska. Jag fick för mig att Disgen skulle vara bra, men går det inte att koppla ihop igen, då är det nog inget att tänka på.
Mvh Donald

Av Ann Sjöberg Torsdagen den 16 februari, 2006 - 18:09:

Hej Donald

Öppna två fönster genom att i menyn trycka på Redigera och sedan Flytta/Koppla.

I det ena fönstret ska du ha den person du råkade koppla loss. I det andra fönstret ska du ha den familj som den bortkopplade personen ska till. Dra sedan den bortkopplade personen till familjen i det andra fönstret. Det ska dyka upp en röd ruta vid musen på de ställen där man kan "släppa" en person.

Vill du ha mer info kan du i hjälpen skriva in koppla.

Lycka till.

Av Donald Torsdagen den 16 februari, 2006 - 18:51:

Tack för tipset, det går bara att flytta mina barn under mina föräldrar. Men som det är nu så alla familjerna uppdelade. Jag som huvudperson med fru och barn vill komma tillbaka till min far och mor. Jag har försökt att flytta/koppla, men det går inte att flytta över mig själv, fast jag var där från första början. Jag har varit inne på hjälp, men får inget att funka.
Mvh Donald

Av Ann Sjöberg Torsdagen den 16 februari, 2006 - 20:51:

Hej Donald!

Jag har testat lite. Jag kopplade loss mig från mina föräldrar. För att få mig tillbaka gjorde jag enligt följande.

I vänstra fönstret är jag centrumperson. På höger sida finns min mor som centrumperson. Under henne finns giftet med min far + en ruta för min far. Om jag nu trycker ner vänster musknapp på min egen ruta och drar den till min mors och fars gifteruta så kan jag släppa mig där. Vips så tillhör jag min mor och far igen.

Så som jag har förstått saken så ska den enda begränsningen på demot vara att max kan lägga in 50 personer/giften.

Hälsningar
Ann

Av Donald Fredagen den 17 februari, 2006 - 10:02:

Jättetack Ann, det måste vara något bugg eller så, det funkar att dra över mina barn som ligger under mig till min föräldrar, men det tar en en tid innan rutan blir röd, och jag blir typ varnad. Men när jag skall dra över mig som huvudperson med min hustru och mina barn som ligger under funkar det inte bara. Tack för att du kolla. Jag får väl försöka ta ner programmet en gång till, kanske har det hänt något. Men som du sa, det enda jag läste var att just 50 personer.
Mvh Donald

Av Donald Fredagen den 17 februari, 2006 - 10:47:

Hej igen, jag kom på vad det var för fel, jag hade försökte lägga till en ny man till min mor, men tänkte det fixar jag sen. Men det var ju påbörjat, så gifte över alla hennes barn fanns kvar. Jag koppla bort gifte från alla henes barn och drog över precis som du sa och det funka. Ha det gått. Mch Donald

Av Runar Hortlund Söndagen den 22 oktober, 2006 - 20:20:

Vi har skapat ett program som söker igen dubblerade personer i en Disgendatabas. Nu vill vi anpassa programmet till andra släktforskarprogram, Holger, Min släkt och andra via gedcom-fil. Därför söker vi kontakt med personer som kan hjälpa oss med försöksmaterial. Hör av er om ni vill att utvecklingen ska gå framåt.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: