DIS hemsida

DIS Forum: 5. DIS verksamhet och utveckling: Tips på nya ämnen till DIS Forum: DIS hemsida

Av Bo Kleve Måndagen den 10 mars, 2008 - 22:39:

Ja, det är Drupal vi valt! Det är ett system som slagit igenom det senaste året. För ett år sedan var vi inne på att använda Mambo/Joomla, men jag är glad att vi inte valde det utan att Micke letade fram Drupal. Speciellt var vi intresserade av många roller, något som inte finns/fanns i dom andra. Och det verkar även finnas ett ordentligt säkerhetstänkande i grunden för Drupal.

Men att lära sig en CMS är inte enkelt och att hitta dom rätta modulerna för det vi vill göra är tyvärr inte så enkelt. Och det är många önskemål och krav...

Till att börja med vill vi få fram en webbplats som är enklare att underhålla än nuvarande, och speciellt involvera fler skribenter. När vi har en tillräckligt bra ersättning kommer vi att släppa den. Sen få vi lägga mer tid på att få in fler funktioner. Misstänker att vi behöver utveckla en del egna moduler också...

/BoK

Av C-G Magnusson Onsdagen den 12 mars, 2008 - 15:07:

Tack för informationen. Att lära sig använda grundfunktionerna i ett CMS borde inte vara så svårt. Är det svårt har man nog valt fel system. Håller med om att anpassa och bygga egna moduler är en annan femma. Vem är Micke och vilka fler är det som jobbar med det här projektet? Hoppas ni fortlöpande håller oss underrättade om utvecklingen.

Av C-G Magnusson Torsdagen den 10 april, 2008 - 10:54:

Berätta gärna fortlöpande hur det går med Drupal. Om ni behöver en testperson kan jag ställa upp ...

Av C-G Magnusson Onsdagen den 16 april, 2008 - 07:46:

Ser att Släktforskarförbundet valt Joomla. Synd att det inte blev samma CMS/Ramverk som DIS valt ... bl.a. p.g.a. nackdelar för de som vill engagera sig i verksamheten och kanske behöver lära sig två verktyg.

Av C-G Magnusson Fredagen den 18 juli, 2008 - 09:45:

Nu är det sommar och semestrar så jag räknar inte med nåt svar i brådrasket, men jag undrar hur det går med övergången till Drupal. Jag undrar också om det blir någon typ av samarbete med Släktforskarförbundet, som ju valt ett annat CMS - Joomla. Drupal har väl nåt eget forum så jag antar att ni lämnar Discus då (inte mig emot)!? Berätta också gärna om kommande funktioner på DIS nya sajt.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: