Arkiverade (äldre) inlägg fram till 6 Februari, 2003

DIS Forum: 5. DIS verksamhet och utveckling: Diskulogen: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 6 Februari, 2003
Av Cathis Olsson Lördagen den 26 oktober, 2002 - 16:25:

I senaste Diskulogen så var det en artikel om hur man billigt kan trycka släktböcker för att dela ut. Jag undrar om någon kan rekommendera något ställe i Stockholms området som gör ringpärmsvarianten. Sökte lite på internet men tyckte att det verkade mycket dyrare än det pris som stod i Diskulogen. Jag har ca 100 sidor som jag vill ha i 5-10 ex.

Hälsningar
Cathis Olsson

Av Jörgen Pedersen Måndagen den 3 februari, 2003 - 15:27:

Hur ofta är det egentligen meningen att Diskulogen ska komma ut? Normalt sett brukar medlemstidningar komma med 4 nr om året, mars, juni, sept och dec. Vad det gäller Diskulogen så fungerar det tydligen inte på det sättet? Jag tycker nog att med tanke på det stora medlemsantalet, så kunde tidningen gott komma med åtminstone 4 nr om året, gärna fler. Jag saknar dom lite "djupare" artiklarna, som man inte hittar på hemsidan.

Av LottaH Måndagen den 3 februari, 2003 - 23:01:

Det gäller att det finns någon som vill ta ansvar för tidingen. Sen är det nog inte så lätta att skriva en tiding om inte medlemarna skickar in material.

Av Jörgen Pedersen Tisdagen den 4 februari, 2003 - 08:47:

Med 17.600 medlemmar borde det inte vara så svårt att få ihop material till en tidning som kommer ut oftare än 3 ggr/år. Det kanske mer handlar om det förstnämnda, dvs att någon verkligen tar ansvar för tidningen. Att man har en fast deadline och fasta utgivningsdagar.

I den lokala föreningen jag är medlem i, kommer medlemstidningen 4 ggr om året. Dessutom är den välfylld med information. Information som inte upprepas från nummer till nummer, utan ny information varje gång, och den har lika många sidor som Diskulogen. Medlemsantalet är omkring 500, så visst går det.

Av Åsa Johansson Tisdagen den 4 februari, 2003 - 09:37:

I de regionföreningar jag är medlem i, DIS-SMÅLAND & DIS-ÖST är det dessutom redaktörerna Jan Jutefors & Marianne Munktell som själva bidrar med de flesta artiklarna!

Tycker de gör ett mycket bra jobb då det är intressanta artiklar de publicerar!

Av Eva Dahlberg Tisdagen den 4 februari, 2003 - 13:05:

Jörgen, när det gäller "att någon verkligen tar ansvar för tidningen" så annonserades i nr 58 (juni 2002) efter ny(a) redaktör(er) eftersom nuvarande redaktör tyckte att det var dags att få lägga ansvaret åt sidan efter att ha gjort tidningen från starten. Men han slutade inte bums utan jobbar vidare med några nummer. Att rekrytera nytt är inte så lätt. Det är nog det som Lotta syftar på.

När det gäller att medlemmarna borde kunna hjälpa till, så står det säkert dig och alla andra helt fritt att skicka in bidrag när som helst. Det är ju sällan något man skriver behöver publiceras en viss månad, så utgivningsdag spelar inte så stor roll i det sammanhanget. Att skriva och redigera en medlemstidning, både för en stor skara och en liten, tar kraft och tid för de som gör det, så alla bidrag är för det mesta varmt välkomna.

mvh, Eva Dahlberg, medlnr 7851 - och medlem i redaktionsgruppen i min lokala släktforskarförening

Av Jan Jutefors Onsdagen den 5 februari, 2003 - 15:51:

Jag kan bara hålla med Eva. Jag kan försäkra alla att bidrag är hur välkomna som helt till medlemsbladen, stora och små. Det behöver inte vara någon lång och utredande artikel heller, bara den är intressant för fler än den som skriver den. Är man inte bra på att skriva så kan man få hjälp med det också, kontakta bara redaktören och tala om vad du vill skriva om så får du den hjälp du behöver.
Jag är själv redaktör för ett regionalt medlemsblad och jag tror nog att jag kan tala för alla regionala redaktörer, inklusive Diskulogens redaktör.

Av Jörgen Pedersen Torsdagen den 6 februari, 2003 - 08:23:

Det var ju kul att jag fick igång en liten diskussion om Diskulogen. Kanske är det till och med så att den har har spelat ut sin roll? Om vi bortser från svårigheten med att fylla tidningen med material, och istället bara koncentrerar oss på framtiden. Är det inte dags kanske att leva som vi lär, dvs att ge ut Diskulogen elektroniskt? Lägg ut tidingen på hemsidan som ett PDF-dokument som man själv får antingen hämta hem och skriva ut eller läsa på skärmen. Ett annat alternativ skulle kunna vara att göra tidingen som ett e-zine, liknande "Rötter", där man lägger ut artiklarna allt eftersom dom kommer in. Kan kanske vara något att fundera över?

Av Eva Dahlberg Torsdagen den 6 februari, 2003 - 08:34:

Hej Jörgen! Menar du att den inte skulle ges ut alls i tryckt form - annars slår du in öppna dörrar ... Diskulogen finns som pdf-fil på hemsidan redan, från nr 40 okt 1996 till det senaste numret nr 59 okt 2002. Dessutom finns ett indexerat artikelregister också på hemsidan och register till äldre nummer.

Fördelen med en tryckt form (oavsett vilken tidningen är) är att den kan stå på bibliotek och i utbytesföreningars bibliotek och därför spridas till en större skara läsare som inte har datorer. Själv gick jag med i DIS flera år innan jag skaffade dator, bl.a. för tidningens skull då, för att lära mig mer till den dag jag faktiskt skulle köpa en dator. Det kanske kan tyckas vara ovanligt men alla är inte internet-uppkopplade ens som datorinnehavare heller.

Hälsningar,
Eva

Av Jörgen Pedersen Torsdagen den 6 februari, 2003 - 09:12:

Jag menar att den inte alls skulle ges ut i tryckt form. Varför distribuera en tidning till 17.600 personer med alla de kostnader som det medför i form av tryck, porto mm. Det är säkert inte många av dessa 17.600 medlemmarna som inte har dator och/eller tillgång till internet. Dom pengarna som man sparar 3-4 ggr per år kan man kanske lägga på att göra en elektronisk tidning istället, ge ut regelbundna nyhetsbrev i HTML eller PDF-format. Jag vet... det är inte samma sak som att hålla en tidning i handen, men det finns ju alltid möjlighet att skriva ut den. Vad det gäller distribution till andra släktforskningsföreningar, så är det ju så att det säkert finns medlemmar där också som har dator och som kan skriva ut information och placera den i hyllan i klubblokalen. Det enda som man missar - erkännes - är tidningshyllan på biblioteket. Men se istället möjligheterna till en annan form av informationsdistribution.