handdator

Visa fullständig version : Har inga källor, att posta eller inte posta det är frågan



dis49966
2012-11-16, 02:58
Hej!
Jag har börjat med Disgen från idag. Nu sitter jag och försöker lära mig, och det är kul :)
Jo jag har material på min släkt från andra släktforskare som har gjort sin forskning utan dator. Nu sitter jag och föröver detta till Disgen. Mitt problem är att jag inte har några källor. Jag undrar nu måste jag kolla upp källorna ? Eller kan jag använda Disbyt för att utöka mitt anträd? på flera ställen sträcker sig forskningen till mitten av 1700-talet och på ett ställe går det 14generationer ända till 1600. Jag är Helt nybörjare på släktforskning men tänker att den forskningen jag har borde underlätta för andra forskare även utan källor??
En annan fråga gäller tidigare forskning som min Farfar beställde, antagligen under 50-talet, brukar sådan beställnings-forskning stämma ?

Phryxe
2012-11-16, 08:03
En annan fråga gäller tidigare forskning som min Farfar beställde, antagligen under 50-talet, brukar sådan beställnings-forskning stämma ?
Jag har en prydlig antavla som en släkting lät beställa av en firma i Uppsala (kanske på 50-talet). Den stämmer till största delen, men på ett ställe verkar de ha tagit "första bästa" person för att fylla ut tavlan och slippa ha en oattraktiv lucka. Det räknade väl med att ingen skulle kontrollera uppgifterna.

Christina
2012-11-16, 21:23
Jag skulle råda dig att kontrollera uppgifterna på den tidigare forskningen ordenligt. Med tanke på att det inte var lika enkelt att hitta kyrkoboksmaterialet jämfört med idag kan det finnas viss risk för att det inte stämmer fullt ut.