handdator

Visa fullständig version : Har inga källor, att posta eller inte posta det är frågan



dis49966
2012-11-16, 02:58
Hej!
Jag har börjat med Disgen från idag. Nu sitter jag och försöker lära mig, och det är kul :)
Jo jag har material på min släkt från andra släktforskare som har gjort sin forskning utan dator. Nu sitter jag och föröver detta till Disgen. Mitt problem är att jag inte har några källor. Jag undrar nu måste jag kolla upp källorna ? Eller kan jag använda Disbyt för att utöka mitt anträd? på flera ställen sträcker sig forskningen till mitten av 1700-talet och på ett ställe går det 14generationer ända till 1600. Jag är Helt nybörjare på släktforskning men tänker att den forskningen jag har borde underlätta för andra forskare även utan källor??
En annan fråga gäller tidigare forskning som min Farfar beställde, antagligen under 50-talet, brukar sådan beställnings-forskning stämma ?

Phryxe
2012-11-16, 08:03
En annan fråga gäller tidigare forskning som min Farfar beställde, antagligen under 50-talet, brukar sådan beställnings-forskning stämma ?
Jag har en prydlig antavla som en släkting lät beställa av en firma i Uppsala (kanske på 50-talet). Den stämmer till största delen, men på ett ställe verkar de ha tagit "första bästa" person för att fylla ut tavlan och slippa ha en oattraktiv lucka. Det räknade väl med att ingen skulle kontrollera uppgifterna.

Christina
2012-11-16, 21:23
Jag skulle råda dig att kontrollera uppgifterna på den tidigare forskningen ordenligt. Med tanke på att det inte var lika enkelt att hitta kyrkoboksmaterialet jämfört med idag kan det finnas viss risk för att det inte stämmer fullt ut.
Vad det gäller det andra materialet så är det bättre att leta i orginalkällorna från början. På så sätt ser du hur kyrkoböckerna är upplagda och vilket material som finns. Disbyt är en andrahandskälla, som också kan ha med feltolkningar. Om du inte har tillgång till Arkiv Digital men har ett bibliotek i närheten så kanske de har ett abonnemang där så du kan sitta där och forska. Bor du i närheten av ett Landsarkiv så finns där stora möjligheter till att hitta spännande material.

RolfEriksson
2012-11-17, 10:58
Disbytbasen är ingen källa men ett utmärkt hjälpmedel. Hämta alltså inte uppgifterna därifrån rakt av utan, som jag brukar säga på mina kurser: Kontrollera, Kontrollera och Kontrollera. Det finns ganska mycket felaktigheter, till och med avsiktliga där insändare vill kontrollera om man bara köper uppgifterna rakt av.

dis49966
2012-11-17, 13:39
Tack för alla svar :)
Så jag förstår att det bästa är att dubbel-kolla den tidigare forskningen, och då skriva upp källorna. Jag hade tänkt använda disbyt-databasen som en bekräftelse på att tidigare forskning stämde. Men förstår nu att det säkraste är att kolla själv.
Är det en dum ide att skriva in tidigare forskning i disgen innan jag kollat den ? (Jag tänker att det är ett hjälpmedel för mig att veta vart jag ska leta efter informationen).
Jag bor i Linköping och känner till forskarstugan, men kände att jag ville få lite struktur och koll på min släkt innan jag går dit för att forska.

Är lite förvirrad vart ska jag börja?

m01222
2012-11-17, 14:01
Hejsan Mats!
Börja med att gå en kurs i släktforskning. Då får du bra forskarkontakter och rätt ingång i din forskning.
Kontrollera alltid ditt material så att du får källorna innan du registrerar.
Lycka till.:)
/Lennart

RolfEriksson
2012-11-17, 15:08
Gå du upp till stugan. Där finns stugvärdar från DIS-Filbyter varje dag mellan 13 och 16. Du kan få värdefull hjälp i din forskning och dessutom få se vad som finns i stugan.

ingera
2012-11-17, 19:03
Kontrollera allt du får från andra det är mitt råd.
Det smyger alltid in fel.
Själv fick jag ett stort matrial av min mor om min morfars släkt. Inga källor fanns. Det visade sig att den som hade gjort den forskningen inte hade kontrollerat i födelseböckerna. En hel gren föll bort. Den som var mor på ett ställe var i stället mannes andra hustru. Så kolla!
Mvh Inger A ( m 10065).

RolfEriksson
2012-11-18, 12:42
Mats! Du kan ringa mig så ska du få lite tips. 81283 är numret.

dis49966
2012-11-19, 16:50
Återigen tack för alla svar. :)
Jag förstår vikten av att från början anteckna mina källor, tack för hjälpen och tack Rolf jag slår dig en signal.