handdator

Visa fullständig version : tids linje med aktuella händelser



dis49966
2012-11-16, 03:16
Jag skulle vill ha möjlighet att läsa om saker som kan påverkat mina anfäders liv. Det kan vara allt möjligt, från krig och rysshärjningar till bränder eller tågolyckor, mord, sjukdomar med mera.
om detta redan finns, hur gör man?

Phryxe
2012-11-16, 08:06
En variant är att kolla på Wikipedia vilka stora händelser som inträffat, ex. 1789 (http://sv.wikipedia.org/wiki/1789).

cbrpsw
2013-02-03, 19:25
Jag är inne på en liknande tankegång, fast istället för en tidslinje skulle jag vilja ha en faktaruta med "Samtidsfakta" vid HTML-export. Baserat på centrumpersonens födelse- och dödsdata skulle i rutan visas t ex regenter, krig, fred, nödår, farsoter, mynt etc. Rutan borde vara uppdelad på dels en landsdel (Sverige t ex) och dels en regional baserad på socken. Regionalt kan man t ex visa socknens befolkning den aktuella perioden, lokal händelser som rysshärjningar etc. Gärna länkar till Wikipedia för fördjupade studier av speciella händelser.
Visst kan man kolla på nätet för en fördjupning, men där får man inte översikten jag är ute efter.
Tekniskt tror jag inte det hela är något större problem, historiska fakta kan ju hämtas från look-up-tabeller. Problemen ligger nog mer på hur tabellerna ska fyllas med data, vilka avgränsningar som ska göras om t ex födelseår saknas etc.

Det här kanske skulle kunna göras med en plug-in av någon externt, om rätt krokar finns tillgängliga. Dock tycker jag exporten ska ske utan att gå via GEDCOM.

Den här idéen är kanske mest en våt dröm just nu, men jag är övertygad om att utvecklingen går åt det här hållet.

Malviken
2013-03-04, 04:27
Låter väl inte så dumt.
Jämför med t.ex. MinSläkt där man får en lista på olika händelser vid t.ex. utskrift.:)