handdator

Visa fullständig version : iPad och Mac,



Henrik Mangs
2012-12-10, 18:36
Hej.
Jag har som fadder här i Finland fått förfrågan. När kommer Disgen i en version som är kompetibel med användning direkt på iPad eller i Mac. dator.

Medl:4959

c4lle
2012-12-10, 19:04
Kan inte svara på din fråga, ett billigt alternativ finns från http://www.codeweavers.com/store/, Crossover med bara 1 månadssupport finns för 40 USD och man kan köra Disgen direkt i OSX utan att installera en annan OS.

Det finns lite hakar: man får vara försiktigt med fönster som kommer upp i Disgen för att det går att gömma dom bakom programfönster och kan ställa till det, utskrift till skrivare går endast till default skrivaren och går inte att välja annat från Disgen. I övrigt har jag inte hittat några andra "fel".

/C

DanielBerglund
2012-12-11, 01:26
På lite sikt borde de nya versionerna av Delphi (som Disgen är skrivet i/med) göra det möjligt att ta fram en Disgen som går under OSX. Men det är för tidigt att vara konkret i det avseendet än så länge.

Disgen på ipad/iphone/android blir nog aldrig verklighet - på läsplattor och telefoner ska man hellre ha något som kan arbeta mot en disgen-databas men som är mer inriktat på den situation man befinner sig i med läsplattan/telefonen i hand. Jag menar att man hellre vill ha t ex en app som gör det möjligt att visa resultatet av en släktforskning (släktträd, foton mm) eller en app som gör det möjligt att samla in data (t ex geotaggade foton, eller anteckningar från biblioteket) eller någon annan app, men inte gärna ett stort program som kan allt. Det passar inte riktigt i det lilla formatet som en läsplatta eller telefon utgör.

Det var en motion till förra årsmötet om en "disgen för ipad" och som svar på den kommer vi att gå i ungefär den ovanstående riktningen, men högsta prio just nu är att renovera databasen i Disgen. När det är gjort kommer det att vara betydligt enklare att fundera kring olika appar.

Henrik Mangs
2012-12-11, 07:37
Tack för denna information.
Din vision om iPad och Disgen innefattar det som de flesta iPad användare önskar.
Alltså bekvämligheten att ha med den vid besök på olika arkiv och kunna göra anteckningar direkt till databasen.

Henrik Mangs
2012-12-11, 08:33
Hej igen.
För att utveckla tankegångarna lite mera.
1. Ha sin egen databas uppladdad på läsplattan, som hade app för ändringar ock komplettering av databasens innehåll.
2. Möjlighet att göra säkerhetskopia av den förändrade databasen.
3. Möjlighet att återläsa databasen både på läsplattan som i den pc där man har det fullständiga programmet installerat.
4. Möjlighet att visa ansedlar, antavlor och släkttavlor, det är inte nödvändigt med utskrivningsmöjlighet.

Mad dessa funktioner vore läsplattan ett elegant verktyg att komplettera och förevisa sin släktforsknin.

Phryxe
2012-12-11, 11:44
Undrar om inte utvecklingen går mot att ha databasen på nätet när det gäller mobila enheter och man sedan accessar den från olika gränssnitt, ex. via en HTML5-app på en smartphone. Jag skulle gärna se den möjligheten att kunna uppdatera databasen på flera olika sätt, via hemmadatorn, jobbdatorn och/eller en läsplatta/smartphone. Detta utan att kopiera databasen fram och tillbaka mellan olika enheter.

Henrik Mangs
2012-12-11, 17:31
Phryxe.

Ja det är nog en elegant möjlighet.

Jag har i dagens läge en säkerhetskopia på "Dropbox" och kan då nå den från olika platser.
Jag har programmet plcerat på en 16 Gb minnespinne.
Har inte kommit mej för att ladda upp kompletta programmet på "Dropbox" eller "Sky driwe" och pröva om det går att köra programmet direkt där.

Vore intressant att höra om någon provat det jag ine gjort.

AlfChr
2013-01-02, 21:04
Kanskje man bør lage en datasnapservermodul mot databasen man kan legge tilgjengelig for internett og mot denne lage både Disgen og app'er som kan navigere og oppdatere og lage nye data i databasen via datasnapgrensesnittet. Man får da under oppsette sette opp de brukernavn som er tillatt brukt og kanskje også app'ene kan ha et unikt serienr eller lignende for å identifisere hvilken mobil enhet som får lov å kontakte datasnapserveren.
Vha. datasnapserver vil man da kunne lage tynne klienter både for webløsning og dediserte programvare skrevet i Delphi, C++, C#, Java og masse annet om man bruker json-format på datautvekslingen. Samt naturligvis html 5 builder til å lage webapp

Henrik Mangs
2013-01-02, 22:29
Låter intressant.
Hur realistiskt är det att genomföra

AlfChr
2013-01-02, 23:45
For at det skal fungere på en Mac må hele GUI skrives om til Firemonkey. kan være stor jobb og forutsetter at all logikk er uavhengig av GUI og objektorientert.
Stor jobb for å si det mildt.

Har såvidt begynt å kikke på konseptet selv ang. programvare jeg selv lager og vurderer det dit at det kun er aktuelt for tiden for helt nye prosjekter.
Søker du på Firemonkey og Firemonkey 2 er det mye på nettet om dette.
Ikke alle er dog like godt fornøyd. Nytt system medfører mange nye bugs i utviklerprogramvare.

PS. Firemonkey er et framework for å designe Windows, Mac og andre hardvare-uavhengig programvare med basis i Delphi eller C++ builder. Begge to grafisk baserte verktøy hvor mye brukergrensesnitt (GUI) designes med dra og slipp.