handdator

Visa fullständig version : Hantering av församlingar



Christer
2013-01-01, 22:34
Men hur tycker ni vi ska hantera orters församlings-, kommun- och länstillhörighet?

Min födelseförsamling Skeppsås i Östergötlands län blev 1862 en borgerlig kommun, tillhörde 1952 - 1970 Bobergs kommun och tillhörde från 1971 Mjölby kommun. Församlingen upphörde och uppgick 2010 i Skänninge församling. Än så länger har vi ingen länssammanslagning i Östergötland men den dagen kommer nog snart.
Min personliga uppfattning är att det vore bäst om en ortsangivelse följde vad som gällde vid tidpunkten för själva händelsen. Men ovanstående exempel, det finns betydligt krångligare, visar hur svårt det ändå kan bli för en person som inte kan bygden.

Jag
föddes 1952 i Kölbäck, Skeppsås, Bobergs kommun, Östergötlands län
flyttade 1971 från Kölbäck, Skeppsås, Mjölby kommun, Östergötlands län
och skulle 2020 kunna flytta tillbaka till Kölbäck, Skänninge, Mjölby kommun, <okänt namn> län
och ändå kunna bo i samma hus. Och jag vet att det finns betydligt krångligare exempel.

AlfChr
2013-01-01, 23:10
Det er den politiske realitet det du beskriver, dvs. effekten av det :-) Ble selv født i Holt kommune, som så ble Tvedestrand kommune, alt i Aust-Agder, om få år heter det kanskje ikke Tvedestrand eller Aust-Agder i og med planer om å slå sammen diverse kommuner til en og oppheve fylkesstrukturene, men erstatte alle fylker med 4-5 regioner, alle med ukjente navn pr i dag. Kanskje Sørlandet :-)

Så det er vel realitetene du avspeiler i ditt eksempel, og Disgen bør vel kunne støtte slike navn. Koordinatene er vel det eneste som ikke er endret kanskje :-) (Dvs. det gjør de fra dag til dag pga. flytting av magnetisk nordpol)

kallstrand
2013-01-02, 08:59
Alf och Christer: Det här har ju utvecklat sig till en annan diskussion egentligen. Frågan är väl hur väl hur vi i släktforskningen skall ställa oss till och registrera alla förändringar över tid? Det mest logiska vore väl att ange den församling (el kommun resp. län) som gällde vid tidpunkten för händelsen. Men i Disgen har vi ju fryst indelningen för vad som gällde vid en viss tidpunkt. Kanske vettigt för att få det hela någorlunda lättarbetat. Hur gör släktforskare allmänt, men ändringar av församlingar årligen numera?
Jag har också liknade problem som ni beskrev: Vi Tivedsättlingar brukar ju registrera förfäder som födda i Tived (T), även på 1700-talet och tidigare. Allt då enligt Disgens orter. Tived existerade ju inte som egen församling förrän mitten av 1850-talet. Tived var ju tidigare en del av Undenäs (R). Vid mitten av 1960-talet flyttades länsgränsen till Örebro (T). I alla fall teoretiskt har jag haft släktingar som både bytt församling och län, men bott i samma fastighet hela tiden. Hur registerar man det?
Den här diskussionen har jag haft upp tidigare utan att då fått någon som helst respons.

AlfChr
2013-01-02, 12:32
Mine aner i Västra Karup bodde strengt tatt ikke i Sverige i det hele tatt, men i Danmark :-)
Og folk med aner i Slesvig hadde vel aner både i Danmark og i Tyskland, i dag i Tyskland.

Men enig, dette er en egen diskusjonstråd.

Åke, har du url til spørsmålet du ikke fikk svar på?