handdator

Visa fullständig version : Var tog pappa vägen?



Hans-Peter
2013-01-07, 14:44
Hej!

Jag har plötsligt upptäckt ett konstigt fel i Disgen 8.2d.

Den normala bilden när man ser en person är ju som man ser i den filen som heter Disgen1, när jag väljer att öppna en av Lars Larssons barns data får jag en bild som i filen disgen2.

Som man kan se framgår det att hon är gift och vem hennes make är, så långt allt bra. Men nu kommer det konstiga.

När jag öppnar ett av barnen har pappa plötsligt försvunnit och mamma står som pappa, se filen disgen3. Värför detta och hur rättar jag till det?

Det har kommit i samband med en uppdatering eller inläsning av säkerhetskopia, jag är osäker på när, men det har inte varit där innan.

mvh Hans-Peter Stülten

DanielBerglund
2013-01-08, 00:56
Knepigt, men börja med att ta en ny säkerhetskopia och kör sedan Kontrollera Disgens filer... från verktygsmenyn, så får vi se vad den ev städar upp. (Obs att den städar utan att fråga, så det är därför du ska ta en säkerhetskopia först.)

Hans-Peter
2013-01-08, 13:13
Hej Daniel

Jag har nu kört en säkerhetskopia och en "kontrollera disgenfiler" från verktygsmenyn.

Resultatet blev att hela Kerstins äktenskap och hennes barn försvann från min Disgen Databas.

Jag bifogar loggfilerna från säkerhetskopieringen och från kontrollen så du kan se dem.

Den knepiga frågan är nu hur jag får det hela tillbaka igen, fast på rätt sätt.

Hm! Filen från säkerhetskopieringen är tydligen för stor, så den kommer inte med. Jag hoppas du kan hitta en lösning i alla fall.

mvh Hans-Peter Stülten

DanielBerglund
2013-01-09, 00:22
Vad jag kan se på loggfilen så är det bara själva relationerna som försvinner men personerna finns kvar. Jag tror du får lägga tillbaka relationerna manuellt och alltså bygga upp familjen på nytt, men om du innan du kör "kontrollera disgenfiler" skriver upp id-numret på respektive person blir det mycket enklare att hitta dem sedan när du ska återställa familjen. Om du har notiser och liknande kopplade till äktenskapet så glöm inte att skriva upp dem innan så du kan lägga tillbaka dem sedan. Tur at familjen är liten...

Hans-Peter
2013-01-09, 00:47
Hej Daniel

Ja Kjerstis make finns ju kvar fast han är inte kopplad till någon maka, giftemålet finns fast utan fru. Barnen finns också som barn till honom medan Kjersti har blivit av med såväl äktenskap som make och barn.

Jag ser nu att det även är andra personer i databasen som har blivit fel. Summa summarum verkar det som en del har gått fel.

Om man skall glädjas över något är det att de som har gått fel är olika sidogrenar till mina direkta anor, kusiner och kusinbarn i flera led.

Finns det ingen möjlighet att flytta dem mellan två fönster så de kommer rätt?

Jag tror jag löste problemet, det ser i alla fall rätt ut nu när jag stegar i trädet.

Lösningen jag använde var att öppna Kjersti i ett fönster och hennes make med barnen i det andra. Jag flyttade därefter Kjersti över på den lediga platsen för maka och vips fanns familjen samlad i båda fönstren.

Numera är det så att när jag klickar på ett av barnen kommer både mamma och pappa upp på rätt plats, precis som det skall.

Nu tar jag en backup på databasen och ser om det är några ytterligare fel.

Hans-Peter
2013-01-09, 14:51
Hej Daniel!

Du skall ha tack för din support och tips, de fick mig att tänka i andra banor så jag provade nytt.

Jag har nu kört såväl en backup och en kontroll av Disgen filer utan att det har funnits några fel.

Alla mina mer eller mindre avlägsna släktingar finns där de skall finnas med de relationer de skall ha, ingen mamma har blivit pappa och ingen pappa har försvunnit.:-)

Allt är med andra ord bra. Så än en gång stort tack.