handdator

Visa fullständig version : Utländska tecken



Mogenealogen
2013-01-11, 08:02
Hur skriver man ü och ñ vid inmatning av namn i Disgen?

/Lars

Phryxe
2013-01-11, 08:30
Hur menar du, fungerar det inte? Har inte prövat att spara, men det var inga problem att skriva tecknen ...

ingera
2013-01-11, 09:39
Lars jag har heller inga problem . Det är dubbel knappar som genererar dessa tecken. ñ = <alt gr><~> sammtidig + <n> på min dell-dator.

Phryxe
2013-01-11, 10:41
Om det gäller hur man skriver det på tangent bordet kan man göra som Inger skriver, eller använda ALT-koder (http://www.alt-codes.net/) där ü skrivs med ALT+129 och ñ skrivs med ALT+164. Se till att Num(ber) Lock är aktiverat (särskild knapp, en diod brukar lysa), håll ner ALT-knappen och skriv siffrorna på numeriska delen av tangentbordet.

Nu har du ju skrivit tecknen här i forumet så jag misstänker att problemet gäller något annat. I nödfall kan man kopiera tecknen (CTRL+C) från nån webbsida eller dokument och klistra in (CTRL+V) i Disgen.

Mogenealogen
2013-01-13, 08:10
Tack för svaren - jag var tydligen mer förvirrad än vanligt när jag ställde frågan ...
Jag borde själv ha kunnat räkna ut att det är ASCII-kod som gäller.

/Lars

Patrik Hansson
2013-01-17, 13:36
i windows 7 (finns nog i de andra också) kan man också använda fönstret som heter teckenuppsättning. Hittas i startmenyn under tillbehör/systemverktyg. Här kan man dra och släppa eller kopiera olika tecken från och kopiera in där man vill ha dem.