handdator

Visa fullständig version : Konstigheter i trädet



Hans-Peter
2013-01-15, 23:51
Hej!

Jag är osäker på om detta är ett fel som har uppkommit i samband med uppdateringen eller om det är ett fel jag har gjort.

Prov att titta på bifogade bild av två fönster i Disgen.

I vänster fönster ser ni en pil Sonja Larsson, dotter till Sjunne Larsson, att det finns en tråd.

Ni ser vad som kommer om man trycker på Sonja i det höger fönster. Vi har hennes son Conny men inte hans fru och barn och barnbarn.

Det finns däremot i det vänster fönster.

Det finns ett annat problem i detta, och det är att Sonjas make Karl Gunnar Stringheim i vänster fönster är markerat som kvinna medan har är korrekt markerat i det höger fönster som man.

Jag har försökt rätta till dessa fel på alla möjliga sätt, men det verkar som när jag rättar ett fel kommer det genast ett nytt. Jag håller på att bli galen.

Hur skall jag göra?

mvh Hans-Peter

RolfEriksson
2013-01-16, 15:14
När jag tittar på din pdf-fil verkar det som du har skrivit in Karl Gunnar Stringheim två gånger och dessutom lyckats gifta honom med sin svärfar och det är ju inte så bra.
Kontrollera de nummer han har (det syns når du öppnar notiser i Ändra personuppgifter) så ser du att dessa är olika. Gå sedan in och gör den felaktiga aktiv och markera sonen och Radera honom. Markera sedan giftermålet och Koppla loss detta. Då försvinner alltihopa men Karl Gunnar kommer att ligga först när du klickar på Glada gubben och du kan öppna honom och radera också honom. Kör sedan Verktyg>Kontrollera Disgens filer så kommer det oanvända giftermålet att raderas.
Då ska det fungera. Lycka till!

Joel Vogler
2013-01-16, 16:05
Det ser dessutom ut som om du lyckats registrera ett giftermål mellan Sjunne Ludvig och den 54 år yngre Lena Kerstin Viveka 2½ år efter hans död!

Hans-Peter
2013-01-16, 18:20
Det ser dessutom ut som om du lyckats registrera ett giftermål mellan Sjunne Ludvig och den 54 år yngre Lena Kerstin Viveka 2½ år efter hans död!

Det fattar jag inte alls hur det har gått till. Flickan är ju gift med Sjunne Ludvigs barnbarn Conny. Jag måste ha haft fel person som centrumperson när jag registrerade giftemålet och henne. Det börjar så smått klarna för mig.

Hans-Peter
2013-01-16, 18:26
När jag tittar på din pdf-fil verkar det som du har skrivit in Karl Gunnar Stringheim två gånger och dessutom lyckats gifta honom med sin svärfar och det är ju inte så bra.
Kontrollera de nummer han har (det syns når du öppnar notiser i Ändra personuppgifter) så ser du att dessa är olika. Gå sedan in och gör den felaktiga aktiv och markera sonen och Radera honom. Markera sedan giftermålet och Koppla loss detta. Då försvinner alltihopa men Karl Gunnar kommer att ligga först när du klickar på Glada gubben och du kan öppna honom och radera också honom. Kör sedan Verktyg>Kontrollera Disgens filer så kommer det oanvända giftermålet att raderas.
Då ska det fungera. Lycka till!

Jag tror jag har lyckats ha fel centrumperson markerat när jag har registrerat Sjunne Ludvigs efterkommere.

Dumt att inte själv se det innan jag ställer frågor.

Nå nu har du och Joel i alla fall fått mig att upptäcka felet, så nu är det bara att gå igång med att rätta.

Tur i oturen är att jag inte har skrivit så mycket in vid dessa personer.

Tack för hjälpen båda två.

Hans-Peter
2013-01-16, 21:43
Hej!

Ni skall ha tack för hjälpen båda två, nu är problemet löst. Sjunne Ludvig är numera inte gift med vara sig sin svärson eller sitt barnbarns fru. :-)

Han är numera endast sambo med den han skall vara sambo med.

mvh Hans-Peter