handdator

Visa fullständig version : Kopplingsfel Arkiv Digital



blund
2013-01-22, 10:03
Jag har abonnemang hos Arkiv Digital och kopplar mina källhänvisningar till AD. Jag lägger in ett Bild-ID i dialogrutan "Egenskaper för källhänvisning". Genom att klicka på "Visa", startar inloggnings-proceduren hos AD och rätt sida i kyrkboken visas. Så långt allt väl.
Problemet uppstår när jag redan är inloggad hos AD. Då vill ett klick på "Visa"-knappen starta en ny inloggning hos AD. Om jag loggar in på nytt, får jag en varning från AD att jag har för många inloggningar.
Detta problem fanns inte med ver 8.c
Vet ej om problemet finns hos AD, eller hos DisGen.
Tacksam för hjälp

DanielBerglund
2013-01-23, 22:24
Klickar du på Visa ska sidan öppnas som ny flik i ArkivDigitals program om det redan är öppet. Det ska altlså inte bli en ny inloggning och/eller flera exemplar av deras program som körs samtidigt utan det ska bli en ny flik. Det är nog läge att du frågar deras kundtjänst om de vet vad detta kan vara. Om de inte vet något det heller får vi titta efter om Disgen gör något dumt, men det ska alltså fungera på samma sätt i 8.2d som i 8.2c.

blund
2013-01-25, 10:18
Problemet med dubbla inloggningar är inte konstant. Kanske 7 ggr av 10, övriga tillfällen fungerar det som det ska. Så en bugg i DisGen, torde vara uteslutet.
Jag har mejlat AD:s kundtjänst men ej fått något svar ännu. Det som ställer till det är att AD tror att mina kontouppgifter är kapade om jag loggar på trots att jag redan är inne.
Om jag avbryter inloggningen, får jag inte upp min sida utan får söka manuellt på min andra inloggning. Jag kan leva med detta, men ganska irriterande är det.
Arkiv Digital la upp en ny version av AD Online vid årsskiftet. Det var då problemet började.

GunnarBer
2013-01-25, 20:01
Har kört ADs senaste prog ett tag, och jag får alltid upp ett nytt fönster när jag går via visa, dock inget meddelande om för många aktiva inloggningar.

blund
2013-01-26, 12:40
Hej Gunnar,
Enligt Daniel Berglund ska ju en ny flik öppnas, inte ett nytt fönster. Verkar vara samma problem hos dej. Du har förmodligen kryssat för automatisk inloggning ho AD. Då slipper du inloggningsfönstret.
Lite märkligt att du in får upp ett varningsmeddelande. Prova att öppna fler än två nya fönster och se vad som då händer

DanielBerglund
2013-01-29, 22:43
Patrik och jag tittade lite närmare på detta ikväll och ett tips är att avinstallera ArkivDigitals program och sedan installera det på nytt. Jag har ett liknande fenomen hos mig (på min stationära dator hemma) och här beror det på att jag har två olika versioner av programmet installerat i olika kataloger. Det kan tänkas att avinstallation plus nyinstallation hjälper.