handdator

Visa fullständig version : Hitta dödsdag - finns det något annat sätt än att leta?



dis21641
2013-01-29, 13:45
Hej

Att hitta en persons födelsedatum via födelseböcker och husförhörslängder är oftast inte något problem, men att hitta när en person har dött har, i alla fall för mig, varit ett evigt letande.

Är det någon som har tips om hur det kan göras enklare.

Jag har inte använt mig av de CD-skivor som finns med olika uppgifter kring detta.

Hälsningar
Håkan

Phryxe
2013-01-29, 15:00
... Jag har inte använt mig av de CD-skivor som finns med olika uppgifter kring detta ...
Varför inte? Det måste väl vara det enklaste, i alla fall om det gäller perioden efter 1900!?

dis21641
2013-01-29, 20:05
Hej

Tack för ditt svar. Just nu är 1900-talet inte det jag koncentrerar mig på utan släktingar som föddes i början av 1800-talet och som alltså inte finns på skivorna. Jag tänker använda dem när de kan användas.

Hälsningar
Håkan

Lasse
2013-01-29, 21:03
Jag tycker att man ofta hittar även en persons dödsdag i husförhörslängderna!

Mogenealogen
2013-01-30, 07:01
Jag brukar i sådana lägen börja med att kolla i DISBYT. Har man lite tur kan andra forskare ha lämnat uppgifterna där.

/Lars

Phryxe
2013-01-30, 07:33
Jag brukar rekommendera att man alltid följer personerna man forskar om genom hela livet, annars blir det mer som namnsamlande. Om man tappar bort en person någonstans på vägen får man försöka med andra metoder, kolla olika register såsom DISBYT, Släktdata, bouppteckningsregister, släktnamnsregister, familytreeseeker.com, sockenhistoriker, fråga på Anbytarforum, Googla etc ...