handdator

Visa fullständig version : Vem kan tipsa om utskriftsmöjligheter från DISGEN (snygga antavlor)



Kriand
2010-10-28, 00:30
Jag är på jakt efter någon flexibel och lättanvänd utskriftsmall för att skriva ut snygga antavlor från DISGEN i A3 format (eller större).
I Diskulogen nr 79 finns en bra handledning för utskrifter i A3 och A1 av Charlotte Börjesson. Jag skulle dock vilja kunna redigera/anpassa utskrifterna lite mer än vad som medges där.
Jag skulle t ex vilja kunna byta "Född" och "Död" (som blir lite tjatigt när man fyller en hel sida) mot det enklare "stjärnsymbol" resp. "korssymbol" alternativt bara ange födelse och dödsår. Jag skulle också vilja kunna göra lite mjukt rundade hörn i utskriftsrutorna för varje person, Jag skulle också vilja kunna anpassa antavlans storlek (bredd) så att det kan skapas plats för ett eller ett par bilder längst till vänster. Är det någon av DISFORUMs användare som möjligen kan tipsa om var man kan hitta olika alternativ till utskriftsmallar?
Kanske det rent av redan finns i DISGEN-programmet?

Eva Dahlberg
2010-10-28, 09:09
Hej Krister! Det finns ju en rad utskriftsmallar utlagda på webbplatsen, men kanske inte just det du söker. Numera finns de i alla fall på denna sökväg från startsidan
Forskningsverktyg - Disgen - Om Disgen - Utskrifter.

Där ligger mallar i pdf-format bakom länkarna.

Hälsningar,
Eva

Mikael Rönnbäck
2010-12-28, 22:47
Även jag satt och letade efter snygga mallar, de jag finner på den ovan angivna sidan är (väl?) desamma som finns i programmet. Finns det några tillägg någonstans eller möjlighet att göra sådana ? De ovan nämnda förändringarna låter intressanta, dessutom skulle det vara kul med lite "alternativa" tavlor, för att ta ett exempel, den solfjädersformade mall, eller den cirkelformade mall som finns (på bild) på Rötter-wikin hos Genealogi.se, eller ett träd som faktiskt är ett träd, med grenar mellan boxarna istället för streck, för att ta några exempel som jag kommer på rakt av.

Bengt
2011-01-03, 10:45
Disgen rymmer en hel del möjligheter för snygga utskrifter, men det kan krävas lite pyssel. Här är ett exempel på hur man kan göra en klickbar antavla www.kj2.se/anor
Jag brukar ta upp detta tema i mina studiecirklar. Handledningar till dessa finns pa www.kj2.se/hand
Pysslet kan sammanfattas med:
1. Installera en pdf-skrivare och välj denna som skrivare för utskrift i Disgen
2.Välj nu utskriftsformat till liggande A0 eller A1 och granska. Ändra sidformat tills hela tavlan får snyggt plats på en sida.
3. Filen som skrivs ut kan man få utskriven på en skrivbyrå på lämpligt papper
4. Det går att omvandla en pdf-fil till bild. Bilden kan sedan inkluderas i en släktbok eller Wordsida och skalas till önskad storlek. Googla på tex pdf2tiff!
5. Bildfilen kan också framkallas i stort format hos en fotohandlare eller tex fujidirekt.se

Mikael Rönnbäck
2011-01-04, 02:49
Ok, det jag kanske mer funderade på var om det fanns någon slags "plugin" för att välja andra former av utskrifter för jag tycker både de utskriftsalternativ som jag hittar i programmet är ganska stela, funktionella måhända men inte så inspirerande är i alla fall det jag känt hittills när jag testat igenom dem, och de olika html-sidorna som jag prövat skapa utifrån mallarna känns också en smula gamla och stela i designen, här kan jag dock inte helt komma på hur jag för egen del skulle haft dem att se ut men när det gäller utskrifter har jag ju lite egna tankar även om det är si och så med att beskriva dem än så länge (sen vet jag ju inte om eller hur de skulle fungera i praktiken utöver att vara visuellt snygga då, men se t.ex. bilderna nederst här som exempel: http://www.genealogi.se/wiki/index.php/Sl%C3%A4kttr%C3%A4d, speciellt den solfjädersformade även om den inte räcker till för min del, samt den cirkelformade) :)

Tack ändå för tips, din hemsida ser inte helt ut att vara byggd med standardmallen utan aningen modifierad (?), någon gång i framtiden när jag kommit förbi fasen att mata in mina grunduppgifter och få till en snygg pappersutskrift så får jag säkert återkomma i ämnet webmallar också :)

DanielBerglund
2011-01-05, 01:38
Jag hoppas att det i någon senare version av Disgen ska vara möjligt att skriva egna program som använder databasen och t ex gör en viss utskrift. En pluginarkitektur är också mycket önskvärt men högsta prioritet har en ny databas.