handdator

Visa fullständig version : Kolmårdens församling



hugo
2010-11-01, 09:13
Den 1/1 2010 bildade församlingen verkar saknas i senaste uppdatering av DISGEN-orter och inte heller ingår de församlingar t ex Svärtinge som uppgått i denna.

Däremot ingår två Kolmårdsroteförsamlingar i DISGEN-orter. Trodde dessa enbart existerade historiskt.

RolfEriksson
2010-11-01, 10:00
Orterna som finns i Disgens och Disbyts ortsdatabaser bygger på förteckningen Sveriges församlingar genom tiderna 1989 som är den senaste officiella förteckningen och finns på Skatteverkets hemsida. Detta behöver naturligtvis uppdateras och kommer att kräva insatser av många medlemmar för att koppla olika församlingar till olika tider men tankar på hur det ska göras finns och jag hoppas att det kan sjösättas snart.

hugo
2010-11-01, 10:08
Men 1989 var ju t ex Svärtinge självständig församling. Varför finns den då inte med bland DISGEN-orter?

RolfEriksson
2010-11-01, 11:11
Nu har jag tittat på Skatteverkets förteckning och där finns inte Svärtinge med som församling 1989. På Wikipedia finns lite motsägande uppgifter. Här står att Svärtinge är en församling men jag hittar inte när den blev det. Den gick upp i Kolmårdens församling 2010-01-01. Svärtinge församlings vapen är från 1996. Svärtinge kyrka är församlingskyrka i Kolmårdens församling och invigdes 1994. I Wikipedia står det att Svärtinge tätort tillhör Norrköpings Östra Eneby församling om man bara söker på Svärtinge. Några kyrkböcker finns inte från Svärtinge på Genline. Jag hittar alltså inga datum men heller inget som säger att Svärtinge var egen församling 1989.

hugo
2010-11-01, 12:59
Tack för hjälpen.
Ser att Norrköpings Östra Eneby-Svärtinge var ett pastorat fram till 2010. Så även om jag inte kan hitta någon dokumentation för detta, bildades väl antagligen Svärtinge församling som en utbrytning från Östra Eneby när kyrkan invigdes 1994. Så jag väljer nu att använda DISGEN-orten Norrköpings Östra Eneby (E).

Bosse
2010-12-18, 19:21
I Nationalencyklopedin står det så här:
Svärtinge, f.d. församling i Norrköpings kommun, Östergötland (Östergötlands län). Svärtinge, som sedan 2010 ingår i församlingen Kolmården, bildades 1995 genom utbrytning ur Norrköpings Östra Eneby församling.