handdator

Visa fullständig version : Dator Krash allt borta.



Rotalven
2013-02-20, 15:50
Min dator har pajat, nästan allt material som jag hade inkört i DisGen försvann, Har ju skickat in till föreningen under mitt arbetes gång och undrar nu om man på nåt vis kan få tillbaka det man mailat in för koll, så att jag kan åter införa det i mitt program, eller måste jag helt enkelt börja gräva i kyrkoböcker igen..:o

RolfEriksson
2013-02-20, 18:23
Tyvärr Mia, det som körts in till Disbyt från Disgen är inte återläsningsbart. Du kan naturligtvis använda Disbyt på nätet och det gör ju att grävandet i kyrkböckerna kan minska då du har årtalen och orterna angivna där. Du kunde använt Dis Arkiv för att lägga en säkerhetskopia där samtidigt som du borde haft en säkerhetskopia på något annat medium, extern hårddisk, CD eller USB-minne. Nu har du, som många andra , lärt dig detta "den hårda vägen".

Bengt
2013-02-27, 10:57
För att datorn pajat behöver inte allt vara förlorat. Information på hårddisken kan finnas kvar. Sök eller be någon som kan göra det. Sök efter mappen dg82data.

tommypeters
2013-03-01, 00:39
Ja, även om hårddisken verkar ha tömta kan det gå att hitta informationen * så länge man inte gör någon som helst ändring av något på hårddisken efter kraschen *. Man använder ett verktyg som försöker kopiera informationen till en annan hårddisk och återskapa katalogstrukturen.