handdator

Visa fullständig version : Felaktig notistyp



dcastor
2013-02-24, 21:23
Hej.

Jag försöker att hjälpa min far med att säkerhetskopiera databasen för överföring till ny dator, men får felmeddelande och uppmaning att återgå till senast gjorda säkerhetskopia. Det var ett tag sedan den gjordes och mycket inmatning har skett sedan dess, så det känns som ett dåligt alternativ. Det är inga problem att använda programmet på den gamla datorn, så det känns som sagt onödigt att behöva backa arbetet en massa bara för att kunna flytta det hela.

Finns det någon lösning, annat än att göra en totalutskrift, backa till senaste säkerhetskopiera och sedan återskapa därifrån mha papperskopian?

Felmeddelandet lyder:

Arkiv Stand flock: 0
Individ 958 börjar felaktigt med notistyp 5
Individ 2413 börjar felaktigt med notistyp 5
Individ 2603 börjar felaktigt med notistyp 5
3 fel

-----------------------------------------
En eller flera av dina flockar är skadade.
Du måste läsa tillbaka DISGENs filer
från senaste säkerhetskopia.
-----------------------------------------

m06015
2013-02-26, 09:51
Jag skulle skapa en gedcomfil med allt innehåll och sedan läsa in den filen i den nya datorn i ett eget nytt arkiv. Då finns ju flera valmöjligheter kvar

Patrik Hansson
2013-02-26, 14:02
Gå in på de tre personerna som nämns ovan och kolla ordningen på notiserna på den tredje fliken "notiser". Du kan dra och släppa dem i rätt ordning. Flytta den första notisen längre ner för att se om det hjälper.

m00707
2013-02-26, 18:09
Den översta notisen måste alltid vara själva individnotisen dvs (kön) namn (individnummer).
I äldre versioner av disgen kunde man tyvärr flytta även denna vilket medför felaktighet i databasen.

KristinaA
2013-12-12, 21:37
Om man kör relationskontroll Disgen när man har personer med notiser i fel ordning verkar de korrigeras de genom att personen plockas bort. Kan medföra stora dataförluster om det är en person med många anor inlagda.