handdator

Visa fullständig version : Välja DNA-test



m01222
2013-02-28, 02:14
Hejsan!
Jag vill fastställa eventuellt släktskap mellan två nu levande manspersoner (gemensam farfars far).
Eftersom den ena personen bor i USA har jag fastnat för FamilyTreeDNA (www.familytreedna.com).
Men vilket av alla deras test skall jag välja?
Tacksam för synpunkter.
/Lennart

m00137
2013-03-18, 20:50
Förutsatt att det bokstavligen är de båda männens "farfars far" (och inte bara bådas "great grandfather" vilket skulle kunna involvera kvinnliga led), så kan ett test av Y-DNA vara av intresse. Observera dock att matchande Y-DNA inte nödvändigtvis betyder att de båda männen är just så nära släkt som tremänningar; Y-kromosomen ärvs ju i huvudsak oförändrad på fädernet och ser alltså likadan ut efter flera generationer. Det gör att man inte kan skilja tremänningar från fyr- eller femmänningar på det här viset utan att testa väldigt många STR-markörer (Family Tree DNA testar som mest 111 markörer). Skulle de båda männen däremot ha väldigt olika Y-DNA, då vet man att de inte kan ha samma farfars far.

Ett annat relevant test är Family Finder, där ett stort antal markörer (över 700.000) i det autosomala DNA:t (de 22 kromosomparen i cellkärnan utom könskromosomerna) jämförs för att hitta släktskap längs vilka led som helst (blandat manliga och kvinnliga) inom ungefär fem generationer. Så nära släktingar som tremänningar bör definitivt matcha varandra i Family Finder; gör de inte det så skulle jag hävda att de knappast har samma farfars far. En matchning som säger trolig "2nd cousin" avslöjar dock inte vilken av alla åtta anorna de två personerna har gemensam, utan där får man lita till andra källor för att komma till rätt slutsats.

Jag skulle hur som helst rekommendera Family Finder i första hand, och 12 markörer Y-DNA i andra hand (eventuellt både och om man tycker att man har råd med det).

Givetvis måste båda personerna beställa samma test, varvid utdelningen kan tyckas mager när det bara är en fråga man vill ha svar på. I priset ingår dock löpande jämförelser med alla andra testade personer i företagets databaser, såväl tidigare som senare tillkommande utan tidsbegränsning. Däri tycker jag själv att den egentliga tjusningen med DNA-tester ligger; man har chans att finna släktingar som man inte visste att man hade. Det skall dock sägas att det tillkommer mycket konventionellt släktforskningsarbete för att utröna hur släktskapen hänger ihop; jag har själv 69 "träffar" med Family Finder hos FTDNA, från "4th cousin" till mer avlägsna sådana, men jag har ännu inte lyckats fastställa släktskapet med en enda av dem!

Jag har testat Y-DNA med 111 markörer också, mest för att få veta vilken haplogrupp jag tillhör. Den närmaste träffen där som jag delar en anfader med tycks ligga omkring 21 generationer bakåt i tiden; jag ser inte röken av en chans att få det bekräftat i några skrivna källor...

m00137
2013-03-18, 21:11
Ytterligare ett tips, om du vill spara pengar, är att avvakta med beställningen till slutet av april, då det finns chans att FTDNA erbjuder några av testerna till lägre pris under ett par dagar med anledning av den årligen uppmärksammade DNA-dagen. Bestäm dig för vad du vill testa, håll ett öga på webbplatsen från och med den 15 april, och ha kontokortnumret i beredskap.

m01222
2013-03-19, 00:13
Tack för ditt långa - men inte alls ointressanta - svar.
Det visade sig, att amerikanen ifråga redan gjort ett test hos Family Tree DNA, men då med 12 markörer.
När jag berättade, att jag ordnat med så att hans svenske ev. släkting beställt ett 37-markörers test,
gjorde han sammaledes. Så nu hoppas jag på träff.
Själv gjorde jag ett 12-markörers test hos National Geographics för ett antal år sedan. Då gick det att
ladda upp resultatet även på Anchestry. Där har jag fått liknande utfall som du fått.
Dvs intressant men inget handgripligt.
Naturligtvis håller jag med om att inget ersätter vanligt slitsamt, men roligt, forskningsarbete.
Jag återkommer med utfallet så småningom.
/Lennart