handdator

Visa fullständig version : Problem Säkerhetskopiering



m11178
2013-03-06, 13:28
Har en medlem som tagit kontakt. Hon har försökt göra en säkerhetskopia nedan finns hennes beskrivning av problemet. Någon som stött på detta tidigare, eller har några tänkbara lösningar.

Har Disgen 8.2d
Programmet upp manade mig att göre en säkerhets kopiering, eftersom jag varit in 25 gånger utan att säkerhetskopiera.
Vill du göra det nu frågade programmet, jag svarade ja.
Då hängde sig datorn och stod bara och snurrade, som om den sökte något.
Ja, tänkte jag du får väl söka då och lämnade på datorn över natten.
På morgonen så hade sökningen stannat. Öppnade Disgen och gick direkt till verktyg och skapade en säkerhets kopia.
Tyckte det tog ovanligt lång tid!
När jag sedan kollade säkerhets kopian förstod jag att det blivit något fel.
2012-11-29 var komprimerade mappen på 4838 kb
2013-01-04 var komprimerade mappen på 4843 kb.
2013-02-24 var komprimerade mappen på 8853 kb.

Laila

DanielBerglund
2013-03-06, 20:52
Det beror säkerligen på att medlemmen lägger säkerhetskopian i datamappen på en sådan plats att den kommer med i säkerhetskopian nästa gång, och nästa gång igen kommer båda de gamla säkerhetskopiorna med, osv. Som ryska dockor...
http://jaglekertrad.se/398-100-large/rysk-docka-rod.jpg

tommypeters
2013-03-06, 21:14
Aha- babushkor är egentligen felplacerade säkerhetskopior... :-)

m11178
2013-03-06, 22:15
Jag har vidarebefodrat din tanke Daniel. Hon svarar att hon har lagt dom i dgBackup mappen så nu har jag bett henne flytta dessa filer och göra en ny så får vi se om det är det som är problemet :)

DanielBerglund
2013-03-06, 22:45
Disgen tar inte med zipfiler som ligger i DgBackup, så det är inte de som får säkerhetskopian att svälla. Troligen finns det någon annan zipfil/säkerhetskopia någon annanstans i datamappen.

m11178
2013-03-21, 19:59
Kan bara berätta att det var HTML filer som var boven :) så nu är det löst

Smeden
2013-03-24, 17:51
Kan bara berätta att det var HTML filer som var boven :) så nu är det löst

Hej, det vore intressant att veta varför Html-filen var boven.
Jag har också problem med att "Det blivit något okänt fel. Filen gick inte att läsa."
"Säkerhetskopieringen avbruten."

Hälsar
Kåre

m11178
2013-03-24, 22:02
Problemet här var att säkerhetkopieringsfilen ökat på väldigt kort tid. När jag då tittade i hennes DG8 mapp så såg jag att den mappen var stor tog bort den och då var det mer rimligt med ökningen.

Smeden
2013-03-24, 23:06
OK, jag tog fasta på detta med Html-filen, och då upptäckte jag att det av någon underlig anledning, fanns en extra Html-mapp i Dg8-mappen som nog störde ut säkerhetskopieringen. Tog bort bägge Html-mapparna, och satte in en ny som var tom.
Och så gick det hela igång, och nu fungerar säkerhetskopieringen igen.

Hälsar
Kåre

DanielBerglund
2013-03-24, 23:28
Fanns det alltså två mappar med samma namn i dg8-mappen??

Smeden
2013-03-25, 08:27
Fanns det alltså två mappar med samma namn i dg8-mappen??

Så fattar jag detta. Jag brukar "dra ut" den skapade Html-mappen och lägga den på skrivbordet, och ersätta med en ny som är tom.
När jag nu gick in och letade så hittade jag en Html.mapp och i den en mapp som hette 000, och var tom.
Plockade alltså bort den och ersatte med en ny och tom!
Så gör jag varje gång! Vet inte om det skapas en ny Html-mapp per automatik, men det kan man ju prova.

Jag har ett problem med bilder, som jag tror du kan svara på.
Kommer snart i annan lämplig tråd!


Hälsar
Kåre