handdator

Visa fullständig version : Vad händer med mina DISBYT-bidrag?



m01222
2013-03-10, 22:12
Hejsan!
Fick idag ett utskick med uppmaningen, att lämna nytt material/uppdatera mina DISBYT-bidrag.
I likhet med många andra medlemmar, som har varit med ett tag, forskar jag inte enbart på
min egen släkt. Ofta får jag förfrågningar, som ger som resultat en liten släktutredning.
Jag har då och då lämnat även dessa mindre omfattande forskningsresultat, som DISBYT-bidrag.
Av utskicket fick jag intrycket, att när ett nytt DISBYT-bidrag lämnas raderas det äldre bidraget.
Dvs. Om jag lämnar bidrag på släkterna A, B, C etc försvinner släkten A när släkten B tillföres DISBYT.
Är detta rätt uppfattat? Rätta mig gärna - jag måste ha fel.
Emellertid hittar jag inget av mina tidigare bidrag till DISBYT längre.
/Lennart

RolfEriksson
2013-03-11, 14:58
Hej
När man skickar in olika filer som du gjort måste dessa få nya filnamn. I ditt fall finns fyra filer DB01222.txt, DB01222A.txt samt två med suffixen B och C.
Detta är ofta en källa till problem. Delar man upp sin forskning så här är det medlemmens ansvar att filerna heter lika när de uppdateras. De ersätter alltså den filen som har samma namn. Som Disbytombud litar jag på att filen jag får är rätt namngiven och om detta är fel så blir det fel.
Jag kan se i basen att du skickat in ett utdrag utan suffix 2007 och de tre med suffix 2009. Filen utan suffix innehåller 268 personer. Här gjorde jag en sökning på Per August Andersson f 1851 Augerum och det blev träff mot dig och sedan sökte jag på Albertina Nilsson och där fick jag träff mot A-filen
så nog finns du kvar i Disbyt alltid.

m01222
2013-03-14, 00:47
Tack Rolf!
Med hjälp av din information har jag lyckats rekonstruera vad som kan ha hänt med mina Disbyt-bidrag.
Mitt första utdrag innehöll min egen släkt. Det fick med automatik namnet DB01222.txt.
Mitt andra bidrag (på en annan familj) gjordes 2007. Eftersom jag accepterade programmets förval fick även detta
utdrag namnet DB01222.txt och raderade således mitt första bidrag.
2009 skickade jag samtidigt in tre nya utdrag, som fick namnet DB01222A.txt, DB01222B.txt resp DB01222C.txt.
Dessa raderade då inte mitt andra Disbyt-bidrag och finns alltså kvar i Disbyt-databasen.
Jag anser, att detta förfarande inte framgår med tillräcklig tydlighet i Hjälp, manualen eller de artiklar på temat,
som publicerats i Diskulogen.

Utöver att tydliggöra instruktionen för Disbyt-utdrag kan man tänka sig, att komplettera rutinen för Disbyt-utdrag med

1. Utdraget namnges automatiskt efter det arkiv, som utdraget görs ifrån.
Ex. DB01222D-stand.txt, DB01222D-roth.txt, DB01222D-holm.txt.

2. Fönstret för Disbyt-utdrag kompletteras med en logg över de utdrag, som tidigare gjorts.
Ex.
DB01222D-roth.txt 2011-04-16 1500 poster.
DB01222D-holm.txt 2012-02-20 435 poster.
DB01222D-svens.txt 2013-03-13 290 poster.

Eller någon annan fiffig lösning.
/Lennart