handdator

Visa fullständig version : Importera PDF filer



dis11105
2013-04-03, 17:11
Jag skulle gärna vilja ha med mer information i släktforskningen och mycket av detta är i PDF format, ex. boupptäckningar, lagfarter, utdrag ur fastighetsböcker, flyttningsbevis, födorådskontrakt mm.
När man sedan skriver ut släktforskningen eller visar det på en skärm så vill man att all information kommer med utan att det tar allt för stort utrymme i datorn. Varför det vore bra om man har kunnat importera PDF filer i släktforskningsprogrammet.

tommypeters
2013-04-05, 13:49
Vill du alltså att PDF:erna visas/skrivs ut som de är, inte att texten i dokumentet importeras till släktforskningsprogrammet?

Vid utskrift är det väl då en "bok-funktionalitet" som behövs. En del program har så att man kan ange att man vill ha det dokumentet + den rapporten + den rapporten + den grafen... utskrivna tillsammans som en bok, med löpande numrering. Då skulle man också kunna länka till befintliga PDF-dokument, kanske då med förlust av möjligheten att få numreringen också på PDF-dokumentens sidor.

Vill man ha import av själva texten kan man väl lika gärna exportera texten från PDF-dokumentet och sedn importera från den tetxtfilen.

Bengt
2013-04-06, 10:52
Som ett förslag kan du se hur jag har gjort. Gå in på www.kj2.se/anor och klicka på bilden av min morfar!
Detta är en vad jag kallar modern släktbok
Vill du lära mer om hur man gör kan du gå in på kurs.dis.se