handdator

Visa fullständig version : Radera dubbletter



anncar
2010-11-08, 10:05
Hej jag är ny medlem och har problem med att radera dubbletter. Hur gör jag? Jag har tidigare haft min släkt 3.4 som jag gjort till en GED-comfil. Har fått in namnen men de finns på översiktsbild 2. Hur får jag in dessa i mor o far. Tack på förhand.
Nybörjare

DanielBerglund
2010-11-08, 23:41
Låter som att det är bäst att ringa en fadder, tror det är enklare att beskriva per telefon än här på forumet.

Stigjohan
2011-10-10, 15:46
Jag har en dublett som jag inte får bort. det gäller två bröde¨r med samma namn men skilda födelsedata-orter. Hur göra för att få bort detta?

Christer
2011-10-10, 16:28
Även i detta fall är det talade ordet överlägset det skrivna. Så ring en fadder så får du hjälp.

tredjejuni
2011-10-25, 21:45
Hej på er!

Jag undrar varför vi ska ha ett forum om vi bara får till svar att vi ska ringa folk istället? Hela idén med forum på internet går ju om intet då!
Jag skulle också vilja veta hur man blir av med dubletter! Om ni skriver ut svaret i forumet så behöver inte hundratals personer världen över sitta och ringa hundratals samtal, eller är ni sponsrade av Telia?

/Lena.

Stigjohan
2011-10-25, 22:07
Håller fullständigt med dig Lena. Vi kan ju läsa!

Christer
2011-10-25, 23:49
Givet att du använder Disgen med standardinställningar så kan du göra på följande sätt för att ta bort en dubblett. Kan tyvärr inte referera till handledningen för den står i bokhyllan, som f.n. är gömd bakom en massa möbler och kartonger. Om din fråga bara avser hur du ska ta bort en dubblett, så finns följande alternativ:
Alternativ 1: Om personen inte har någon relation till gifte eller annan person - markera personen, högerklicka och välj Radera.
Alternativ 2: När personen har en relation till gifte eller annan person - markera personen du vill ta bort i familjeöversikten, högerklicka och välj Koppla loss. Välj därefter den bortkopplade personen med hjälp av den glade gubben-ikonen (eller Alt - q) så den visas i familjeöversikten, markera personen, högerklicka och välj Radera.

Eva Dahlberg
2011-10-26, 09:03
Hej Stig! Eftersom du skriver "Jag har en dublett som jag inte får bort. det gäller två bröde¨r med samma namn men skilda födelsedata-orter. Hur göra för att få bort detta? " så lämnar du öppet för tolkning av hur du hittat dubbletterna i din databas.

Använder du Disgen 8.2 / 8.2a / 8.2c så uppfattar jag det som om dubletterna hittas när du använder funktionen "Sök efter dubbletter" under menyn Sök. Stämmer det?

Min tolkning är att du vill markera på den listan att de inte är dubbletter, eller att radera det paret som dubbletter ur listan. Tyvärr kan man inte göra det, utan man får acceptera att de markeras som dubbletter av programmet även om de inte är dubbletter i det här fallet.

Funktionen är ny i Disgen 8.2 och senare, så därför tolkar jag din fråga så. Är det något annat du menar så förklara gärna var du hittar dem som dubbletter.

Hälsningar,
Eva

Eva Dahlberg
2011-10-26, 09:24
{....] Jag skulle också vilja veta hur man blir av med dubletter! [....]
/Lena.

Hej Lena! Det kan ju finnas en rad olika sätt man har fått till dubbletter i sitt program, och förklaringen kan då bli lite olika beroende på det enskilda fallet. I artikelserien "Lär dig mer om Disgen", så finns i Diskulogen nr 90 (september 2010) en artikel om dubbletter, den tar även upp funktionen som jag skriver om till Stig "Sök efter dubbletter". Den artikeln är nr 37 i serien.

För att undvika att skapa riktiga dubbletter ska man koppla ihop personer istället för att skriva in dem två eller flera gånger (oavsiktligt eller avsiktligt). Två syskon med samma namn men olika födelsedatum är en "falsk positiv" i dubblettsökningen, dvs. en falsk dubblett. Det är ju inte samma person utan bara två eprsoner med delvis samma uppgifter vilket gör att de flaggas upp som möjliga dubbletter.

Artikeln om dubbletter (nr 37) hänvisar även till mer ingående artiklar om sökningar och koppling i artikel nr 11 (Diskulogen nr 71) och 18-20 (Diskulogen nr 77-79). Även om de skrevs för Disgen-versionerna 8.0 och 8.1 så gäller de fortfarande.

Samtliga artiklar finns på webbplatsen, här
http://www.dis.se/sv/verktyg/disgen/om-disgen/artikelserie.html
i pdf-format. Du behöver logga in med dina medlemsuppgifter för den senaste artikeln (eftersom de fyra senaste numrena av tidningen är lösenordsskyddade, äldre nummer är fria).

Vill du som blivit medlem på senare år även läsa andra artiklar i äldre Diskulogen så finns de på denna adress
http://www.dis.se/sv/publikationer/diskulogen/senaste-numren.html

Lena och Stig! Om inte mina svar eller artiklarna hjälpte er med era respektive problem, så kan ni antingen återkomma här med en tydligare förklaring av problemet så försöker vi hjälpa till, en del av faddrarna svarar ju också här.

Men om inte en tydligare bild av problemet kan beskrivas i ett inlägg, så kan det ju ibland vara lättare att prata med någon IRL - i riktiga livet :) eller på mejl som kan ställa motfrågor eller kanske rent av få en skärmdump av problemet/skärmbilden. En del faddrar erbjuder sig att åka hem till den som behöver hjälp om man inte lyckas lösa det på mejl eller telefon, andra erbjuder möjligheten att via Teamviewer ha en online-support.

Hälsningar,
Eva

Stigjohan
2011-10-26, 12:56
Hej Eva och Christer
Jo, jag har v.8.2c och det är ju så att jag vill ha dem kvari familjen, men inte att de markeras som dubletter. Att jag får acceptera detta skriver du Eva,
och det gör jag, men förstår inte varför man inte kan ändra i dublettsökfunktionen så att man även tar med födelsedatum t.ex. Då borde ju detta
elimineras. Eller?
Ha de
Stig

Karl-Edvard Th
2011-10-29, 13:07
Hej Stig,
Dubblettsökningen är nog gjord så att man skall hitta de personer som eventuellt är dubbletter.
Man kan ju ha skrivit ett felaktigt födelsedatum på en av dubbletterna och den personen hittar man ju inte om man tar med födelsedatum i testen.

Stigjohan
2011-10-29, 14:51
Hej Karl-Edvard
En synpunkt som jag har förståelse för, men i mitta fall är de födda i olika socknar och begravda likaledes i olika diton. Allts skiljer det väldigt mycket och det
är det jag menar borde gå att särskilja. Visserligen en massa "IF-satser" men ändå.
MVH
Stig

Christer
2011-10-29, 20:52
En tänkbar förbättring är att man ska kunna sätta en markering för vissa föreslagna dubbletter för att slippa fa med dem i dubblettsökningen i fortsättningen. På samma sätt skulle man kunna göra för funktionen "Kontrollera notiser".

C-J Gustafsson
2011-10-30, 20:40
Det låter som ett spännande förslag. Kan du utveckla iden lite mer? Hur skulle en sån funktion kunna se ut?

Det skulle onekligen underlätta dubblettkontrollen och med all säkerhet öka användningen av funktioen. Kontrollera notiser ger ju inte såna mängder med falska larm, men kan vara också vara tacksamt att slippa.

Christer
2011-10-31, 01:00
Utan att det är färdigtänkt ännu skulle det finnas två möjligheter:
1. markera dubblettpar så att de inte ska tas med i listan med möjliga dubbletter tills vidare
2. ta bort motsvarande markering för samtliga personer

Anja
2011-10-31, 02:27
En kryssruta för ”Ignorera/Kontrollerad” per dubblett i presentationsrutan för "Sök efter dubletter" och som programmet kommer ihåg och ignorerar vid nästa sökning tror jag skulle vara en bra lösning. När det gäller notiser så vore det trevligt att kunna ”bocka av” även dessa, men där blir det nog mer jobb eftersom Notisfelen idag endast presenteras som texfil...

C-J Gustafsson
2011-10-31, 11:39
Ja, funktionen behöver nog inte vara mer kompliserad än så. En tabell med två personidentiteter, som laddas från en kryssruta.

När det gäller kontrollera notiser kan man väl tänka sig att själv gå in på er person och markera någon form av notisflagga. Men eftersom man kan göra flera typer av fel på samma person, vill man helst bara slå av den just aktuella feltypen.