handdator

Visa fullständig version : Databasåtkomstmöjligheter



BrJohan
2013-09-01, 23:36
I Diskulogen kan ibland läsas om att olika analyser av det samlade DISBYT-materialet har gjorts.

Vilka gränssnitt till DISBYT har då använts?
För vem är dessa gränssnitt tillgängliga?
Är det protokoll som används för kommunikation mellan DisGen och DISBYT-databasen dokumenterat och publikt (för medlemmar)?
Är det protokoll som används för kommunikation mellan 'Disbyt på nätet' och DISBYT-databasen dokumenterat och publikt (för medlemmar), om det inte är identiskt med DisGen-DISBYT-protokollet?

Mitt intresse handlar enbart om att kunna läsa DISBYT-data på ett mera generellt sätt än att 'bara' söka individer/familjer.

(Jag kan naturligtvis själv syntetisera protokollet/n med hjälp av nätverksprotokollanalysverktyg, men önskar hellre använda motsvarade tid till släktforskning.)

GunnarBer
2013-09-04, 11:52
Hej Bror!
Jag skulle tro att det mesta du frågar efter är inte tillgängligt för andra än 'Mr Disbyt' Olof Cronberg.
Det är ju för att skydda databasen från obehörigt utnyttjande.
Jag vet att det är många olika aktörer som vill ha tllgång till basen på olika sätt, utom det vanliga sättet!
MfG
Gunnar

BrJohan
2013-09-26, 14:22
Är en föreningsmedlem obehörig?
Eftersom databasen rimligen inte innehåller annat material än sådant som är legalt ur personuppgiftssynpunkt, så undras varför läsning på annat sätt än det 'vanliga' skulle behöva förhindras?
Är inte ett av föreningens syften att underlätta släktforskning med hjälp av dator?

Mit freundlichen Grüßen
Bror

GunnarBer
2013-09-26, 14:36
Varje inskickare äger sitt material, och det sättet som andras material presenteras är det sätt som ger alla andra (medlem eller ej) den hjälp som DISBYT för tillfället ger släktforskare. Därmed inte sagt att det inte kan ändras med den nya versionen av DISYBT, som kanske kommer om några år.
MfG
Gunnar

Christer
2013-09-26, 21:18
Bror.
gränssnittet mellan Disgen och Disbyt är inte tillgängligt för medlemmar eller andra. Men du kan ju alltid exportera i GEDCOM från vilket släktforskningsprogram som helst. Och GEDCOM är ju öppet.

Vi kommer troligen inte att erbjuda tillgång till Disbyt på annat sätt än genom sökning. Men sökmöjligheterna kan komma att breddas i framtiden.

14130
2014-12-31, 17:27
Disbyt
Tidigare (för något år sedan) kunde jag söka på namn i olika län eller hela S

Nu hittar jag ingenstans att söka överhuvudtaget

GunnarBer
2014-12-31, 19:26
Hej Kjell!
Jag måste tillstå att jag inte förstår ditt problem. När jag loggar in i Disbyt ser det ut som det alltid gör!
Gunnar

14130
2014-12-31, 19:35
Jag bara kommer till ett Forum
Jag vill söka på de uppgifter jag lade in för 10 år sedan i något som då hette Disbyt

Gott Nytt År

GunnarBer
2014-12-31, 20:17
Det är fortfarande Disbyt, men du måste gå via dis.se --> 'Disbyt hitta dina anor' och inte till Dis forum
Gunnar