handdator

Visa fullständig version : Visning av källor



Rolf Persson
2010-11-14, 19:59
När jag exporterar mitt material till HTML så visas numera (DISGEN 8.2a) inga källor. Det enda som visas är (upphöjt): [1]
Detta visas för alla poster oavsett källa, ingen källa finns redovisad i HTML
(Titta gärna på min hemsida)

Malviken
2010-11-15, 09:39
Varför har det blivit så? Det är ju självklart att de källor man har ska följa med i redovisningen på hemsidan. Är det en bugg i programmet borde det väl prioriteras.

Mvh/Sten Magnusson

Christer
2010-11-15, 10:23
Det ser ut som om du använder mall 8 och med mina inställningar så blir det korrekt när jag väljer att källorna ska presenteras efter texten.
Jag måste erkänna att jag ännu inte fullt ut börjat använda mig av källhänvisningar på ett strukturerat sätt, s.k. Disgenkällor, utan skriver än så länge egen text för varje källa.

Jag har noterat resultatet på din sida, men jag vet inte vad som skiljer i vårt handhavande.

Rolf Persson
2010-11-15, 13:40
jag använde denna gången är helt riktigt nr 8. Tidigare har jag mest använt 3b och då har det gått bra. Men efter sista exporten förefaller det som om det inte fungerar för någon mall. De ändringar jag gjort i mallen berör Ortsvisningen (Bilder på ffa kyrkor...). Jag skall testa med en gammal mall.
Är det någon som vet vad källfältet heter i resp post?
Dessutom får inte indexbilden rätt storlek. Den är bara på 150x pixlar i orginalet...

m11916
2010-11-16, 20:22
Hej, jag har testat med mall 8 daterad 20090609 och det fungerar med 8.2a. Vilken version av mallarna använder du? Datumet visas under beskrivning i fönstret där du väljer vilken mall du vill använda.

Karl-Edvard Th
2010-11-16, 21:09
Vid Export till Html kommer man till en av de första menyerna med frågan: "Vad skall skrivas ut?"
Där väljer man ev. Ansedel och/eller Byggd Tavla
Sedan längre ner i menyn i en ruta står: Utskrift av källor välj mellan "I text" eller "Efter" eller "Ingen"

Rolf Persson
2010-11-16, 21:16
Mappen är daterad 09-05-15, filerna i mappen 06-04-12. För 3b (vilken jag normalt använt) gäller mappdatum 09-05-15 med filerna daterade 04-03-30, 06-04-24 samt 10-07-16. Den sista har jag själv redigerat. Den behandlar ortsindex och det jag gjort är att koppla en bild till ortsnamnet.

Rolf Persson
2010-11-16, 21:18
Jo där har jag inte ändrat något. Mitt val har alltid varit att källorna skall skrivas ut efter personinfon. (Kolla min sida...)

m11916
2010-11-16, 21:51
Gamla mallar

Var ligger dessa mallar, i vilken katalog. v.v. ange även vilket operativsystem du kör.
Det låter som om du behöver uppdatera mallarna, gå in på hjälp i menyn i Disgen, klicka på sök efter uppdateringar och uppdatera HTML_mallarna och språkfilerna för de språk du använder. Du kan ju testa det först!

/Gunnar

Rolf Persson
2010-11-16, 22:49
Mallarna ligger ursprungligen i Datamappen för DG82, men jag har flytta dem till en annan disk. Jag kör WIN 7:64. Problemet uppstod för mindre än en månad sedan, jag har såvitt jag kan minnas inte gjort några ändringar i DISGEN´s inställningar eller programfiler sedan i somras. Om några av Miscrosofts sk säkerhetsuppdateringar påverkat, så borde fler än jag ha problemet.
Det jag sysslat med i DISGEN de senaste månaderna är i huvudsak "städning" genom att strukturera källor och orter i enlighet med DISGEN standard, dvs göra dem till DISGEN-orter och dito källor.

Rolf Persson
2010-11-22, 12:07
Var sker inläsningen av källor till HTML-exporten och på vilken nivå i det strukturerade källträdet söker mallen?

Jag har ju själv gått in och ändrat i mallen för Orterna så att jag får bilder (i viss mån) på mina orter. Kanske borde jag göra detsamma med källorna?

Jag har installerat om DISGEN 8.2a och läst in aktuella uppdaterinag (bara språkfiler, inga HTML-uppdaterinagr funna).

/Rolf

Rolf Persson
2010-12-14, 22:08
Jag har kollat lite bakåt bland mina tidigare exporter. Fram till ung medio oktober fungerade allt bra. Efter en uppdatering av WIN verkar det som att problemet dyker upp. När jag granskar exporten lite tydligare så stympas även info från notiser. Ex: yrken/sysselsättningar är borta, men period och plats skrivs ut. Jag har testat med de olika exportlayouterna. Problemet ligger inte i själva exporten!

Min fråga till er som begriper: När/var läser exporten av källträdet och personnotiser? Där någonstans torde felet ligga.

m11916
2010-12-14, 22:13
Är det några speciella uppdateringar du kört eller är det de som kommit med Windows update?

Karl-Edvard Th
2010-12-17, 09:40
Jag har en medlem som rapporterat problem sedan han installerat disgen i ny dator med win 7:64 I han fall ser det ut att gå trökt vid sökning och när han startar med en person från "Senaste listan"
Kan det var några problen i notiserna. Ett försök som jag föreslagit men inte vet om det hjälper är att ta en säkerhetskopia, skapa en ny datamapp, läs ner säkerhetskopian där.
Kan ju vara en idé att testa.

Rolf Persson
2010-12-17, 22:34
Tack för det tipset. Skall testa närjag kommer hem i mitten av nästa vecka. Återkommermed rapport. Om det funkar återstår ju ett jobb för våra utvecklare att finna felet...

Rolf Persson
2010-12-22, 00:07
Sorry, det funkade inte heller.
Vid min senaste export (finns nu på nätet) valde jag att inte visa källor för att slippa det frustrerande [1]. Då ser jag att titlar på personer saknas. Tex "Hemmansägare" har fallit bort. Det som finns kvar är tidsperiod och ort.

Problemen börjar bli frustrerande. Ni som kanske kan svara på mina frågor om VAR och HUR exportfunktionen läser kanske kan svara via min mail om ´ni inte vill offentliggöra de tekniska lösningarna? (rop@comhem.se)

Karl-Edvard Th
2010-12-22, 22:10
Den medlem som hade problem med en slö dator som jag skrev om tidigare har fått en lösning. Systemet talade en dag om att det var problem med hans H-disk så sedan han flyttat Disgen till en annan disk så går det som "tåget"

Rolf Persson
2010-12-22, 23:05
DEN typen av problem, prestanda, löser jag titt som oftast. Jag har sedan flera år tillbaka inte använt "C:\" till något annat än WINDOWS. Allt annt, styrbart, ligger på andra enheter och diskar.

Men här handlar det (nog) inte om prestanda utan det är ngt annat fel/strul;

Jag hoppas att några av DISGEN-utvecklarna tar del av detta, för det är på den nivån jag misstänker att felet ligger.

DanielBerglund
2010-12-23, 00:17
Har ingen förklaring till vad detta skulle kunna bero på. Föreslår att du gör en ny datamapp och läser ner en säkerhetskopia där för att se om felet kvarstår. Har du ändrat i html-mallarna själv, så ta först bort mappen med htmlmallar från datamappen, och har du ändrat i installationskatalogen, så återställ till originalmallar där.

Rolf Persson
2010-12-24, 08:29
Jo det kan jag förstå; hade du en förklaring så vore det nog inget problem :-)

De ändringar jag gjort i mallarna var att lägga till en rad som hämtar en bild med anknytning till en ort. Den raden har jag haft med i ett par år, så den påverkar inte det övriga. Dessutom dök problemet inte upp förrän i oktober i år.

Det enda tekniska jag kan knyta till är att vid en export dagen efter en av MS uppdateringar observerar jag felet. Vid ännu senare export saknas även yrkestitlarna (http://www.rolfgepersson.com/Genealogi/035/00/019.htm). Istf titel står bara två punkter. (Källorna bortvalda)

Jag har testat med att skapa nya datamappar på annat ställe än jag brukar ha dem, standardförslaget använt vid testen, men det blir ingen skillnad.

Kan problemet ha att göra med att jag använder en blandning av strukturerade källor, icke strukturerade källor, DISGEN-orter och icke DISGEN-orter?

Patrik Hansson
2010-12-24, 13:29
Jag har inte heller någon idé vad som är fel, men har du provat att installera om själva programmet eller provat att återställa till standard inställningar om det blivit något fel i inställningsfilerna. Tänk på att spra undan inställnignar och så innan du återställer saker så de inte försvinner.

Exporten verkar fungera bra hos mig, också på en windows 7 64 bitars maskin med blandad källor och orter.

Rolf Persson
2010-12-24, 15:42
Jag fick tips om att nollställa till grundinställnigar. Nu funkar det. Kan det vara intressant att försöka finna felet? I så fall har jag sparat de inställningsfiler jag ändrat i. Det BORDE ju inte gå att ändra inställningar så att man sabbar för sig själv...

Rolf Persson
2010-12-24, 23:01
Säreget. Jag gjorde två exporter; en på svenska, en på engelska. Till den senare kopplade jag en antavla och en stamtavla. Då återkom problemet.
Blir något att fundera över? Vad påverkas, oplanerat, när de två rutorna (An- resp Stam-) är markerade vid exporten?