handdator

Visa fullständig version : App-förslagslåda



Christer
2013-09-15, 20:57
Då och då kommer det förslag på vilka appar som vi i Dis bör ta fram. Låt oss samla förslagen under denna rubrik så blir det lättare att föra diskussionen vidare. :cool:

Phryxe
2013-09-18, 11:08
Vilka OS har ni funderat på att stödja? Android, iOS, Windows, BlackBerry ... :)

Christer
2013-09-18, 20:24
Android och iOS ligger nog närmast till hans att starta med.

DanielBerglund
2013-09-19, 23:55
Blackberry är väl snart ett minne blott. Om Windows (för telefon och platta) klarar sig får vi se inom ett par år. Landskapet ser lite annorlunda ut sedan affären med Nokia.

Jag har inte satt mig in i detaljerna, men jag var på ett seminarium igår om Delphi XE5, som stödjer android och iOS från samma källkod. Det såg lovande ut. Frågan kom förstås upp hur de har tänkt sig med Windows och då menade man på att det var ett besvärligt kapitel främst av den anledningen att windows-appar måste signeras av Microsoft och därigenom blev allt så arbetsamt. Det lät mer som ett principiellt problem än ett tekniskt.

Christer
2013-11-14, 16:44
OK då har vi diskuterat plattformen. Men finns det några app-förslag?

Phryxe
2013-11-14, 20:06
Skulle gärna ha en app så jag kan ta med mig min Disgen-databas i mobilen (offline). Inte för att editera uppgifter då det är för liten skärm, utan för att ha uppgifterna tillhands. Eventuellt skulle det vara bra att kunna göra någon enkel notis kopplad till en person. Det finns redan program som läser GEDCOM-filer, men en dedikerad DIS-app skulle kunna visa informationen mer som den ter sig i Disgen. Även om en sådan app bara skulle visa informationen misstänker jag att det blir ganska mycket jobb att underhålla en sådan. Man kan fråga sig om det är värt besväret.

Skulle också kunna tänka mig en hjälp-app med lättillgänglig blandad information om svenska orter (socknar), län(sbokstäver), landskoder, historisk kalender, heraldik m.m. smått och gott som kan vara bra att ha för en släktforskare. Detta kan dock bli omfattande och görs kanske bäst som en webbsida med anpassat mobilt gränssnitt.

Lite off topic kanske, men viktigare än appar vore att ha en version av Disgen där man kan samarbeta över nätet (som nämndes i en annan tråd). Är det kanske dags att göra en webb-version av Disgen (för flera användare) eller tangerar detta RGD för mycket? Ett mobilt gränssnitt för denna version vore nödvändigt.

Christer
2013-11-14, 20:26
Bra, fler förslag!

Phryxe
2013-11-18, 10:49
Till den historiska kalendern skulle man kunna lägga vissa datum som är viktiga för släktforskaren, förutom de vanliga med gräns-ändringar (1658, 1809 etc), kungars tillträde och död, ex. lagändringar gällande brott, kyrkoarkiv, viktiga myndigheters tillkomst, namnstadgar och giftermål (kusingifte) m.m.

AlfChr
2015-07-11, 21:19
Med Delphi er det mange måter å løse ting på.
Arbeider til daglig med såkalt multitier-databaseløsning (ikke relatert til slektsforsking :-) ) som burde kunne løse mange problemer mot databaser. F.eks. med Windowsbasert datasnapserver (mellomserver) som snakker med databasen(e) på den ene siden og app'er på klientsiden, f.eks. på databaserserversiden databasen til Disgen og app'er som kan snakke med databasen på mobil eller PC eller Mac på annen side.

AlfChr
2015-07-11, 21:21
Blackberry är väl snart ett minne blott. Om Windows (för telefon och platta) klarar sig får vi se inom ett par år. Landskapet ser lite annorlunda ut sedan affären med Nokia.

Jag har inte satt mig in i detaljerna, men jag var på ett seminarium igår om Delphi XE5, som stödjer android och iOS från samma källkod. Det såg lovande ut. Frågan kom förstås upp hur de har tänkt sig med Windows och då menade man på att det var ett besvärligt kapitel främst av den anledningen att windows-appar måste signeras av Microsoft och därigenom blev allt så arbetsamt. Det lät mer som ett principiellt problem än ett tekniskt.

Daniel, du fikk vel et svar på å lage app til Windows-basert mobil, som nyeste Nokia .
Windowsprogram for PC i Firemonkey er det ingen krav om godkjennelse av.