handdator

Visa fullständig version : Disgen på två datorer



medlem 25893
2013-10-27, 12:56
Vill kunna arbeta med Disgen från två olika datorer. Den ena med Windows Vista och den andra med Windows 8.
1. Måste jag göra en nyinstallation av disgen i Windows 8:an(har ingen Cd läsare i den) eller kan jag flytta allt från gamla datorn via en minnespinne?

2 .Är artikel 15 i Disgen nr 74 tillämplig i nyare versioner. Går det att "spara i data mapp" eller måste man använda sig av säkerhetskopiering varje gång.

Ringrostig Disgenanvändare

m06015
2013-10-28, 12:47
Det här är inget uttömande svar:
Som Ringrostig så bör man ha ena datorn som huvuddator där registrering sker. Den andra datorn får bli sekundär och i vilken man läser in säkerhetskopia från huvuddatorn.

ollfa
2013-10-29, 09:11
Du måste göra en installation på den nya datorn innan du kan köra.
Sen kan jag inte rekommendera någon annan metod än säkerhetskopia för att flytta data mellan datorerna. Risken är för stor att du skadar dina släktforkardata om du flyttar på annat sätt.

Torgny Larsson
2013-10-30, 00:57
Hej!
Svar på 1: Du måste installera programmet Disgen även i Windows8-datorn, för att kunna använda programmet där. Eftersom du inte har någon CD-läsare där, så bör du ta hjälp av någon datorkunnig (t.ex. att kopiera över CD-skivan till ett USB-minne, och sen installera från det).
Svar på 2: Artikeln i Disgen nr 74 stämmer fortfarande. Att kopiera över dina registrerade släktdata i Dsigen till Windows8-datorn är bäst att göra via skäkerhetskopia. Skapa en säkerhetskopia i Vista-datorn, kopiera denna säkerhetskopian från DgBackup till t.ex. ett USB-minne, sätt i USB-minnet i Windows8-datorn, starta Disgen där och gör "återläs säkerhetskopia" och välj säkerhetskopian på USB-minnet.

m06015
2013-10-31, 18:12
Det går ju också att lägga in Disgen på minnepinne eller extern hårddisk och bära den mellan. Men jag tror inte att det är någon bra idé

medlem 25893
2013-11-03, 15:42
Tack för alla bra svar!
Är nu lite mindre ringrostig och inser att man inte ska krångla till saker och ting.
Har köpt en extern dvd läsare och installerat Disgen på nya datorn. Ska använda bara den för registering och återläsa skerhetskopian i den gamla.

Torgny Larsson
2013-11-03, 16:39
Hej! Vet du vilken version av Disgen du har på installations-CDn?
Om det är t.ex. 8.2a, så kan du ju passa på att uppdatera till senaste versionen 8.2d.
När du installerat CDn, innan du återläser säkerhetskopian från Vista-datorn, hämtar du uppdateringen från www.dis.se.
Uppdateringarna hittar du på: Forskningsverktyg > Disgen > Ladda ner (Obs. ej blåa knappen) > Uppdateringar.
Om du har 8.1 eller tidigare version, är uppdateringen inte gratis.

c4lle
2013-11-05, 20:58
Tack för alla bra svar!
Är nu lite mindre ringrostig och inser att man inte ska krångla till saker och ting.
Har köpt en extern dvd läsare och installerat Disgen på nya datorn. Ska använda bara den för registrering och återläsa skerhetskopian i den gamla.

En annan lösning som fungerar bra:
- Skaffa en molntjänst som ger en mapp/volym i datorn, tex jag använder Dropbox.
- Kopiera hela mappen med Disgen databasen till en mapp i Dropbox.
- Starta Disgen och under Arkiv välj Byt databas, peka till databasen i Dropbox.
Nu kan man registrera och läsa samma databas från valfri antal datorer.

Kom ihåg 2 saker: Startar aldrig mer än 1 Disgen program samtidigt och när du startar upp en dator vänta alltid tills Disgen databasmappen är synkroniserad (tex grön bock i Dropbox) innan man startar Disgen.

/C