handdator

Visa fullständig version : Önskemål: Länkning till digitala dokument och filer.



Torgny Larsson
2013-11-07, 19:49
I en framtid skulle jag önska att det gick att länka i princip alla typer av digitala dokument till en person eller en notis i Disgen, även bilder. Vissa typer av dokument skall också kunna länkas i en löpande text. T.ex. om jag i löpande text beskriver att jag gick i Karlbergsskolan, skulle jag där vilja kunna länka till ett foto av Karlbergsskolan. Och, varför inte även ljudfiler och filmer. Om jag exempelvis beskriver att min farfar var bokbindare och om jag hade en film eller en ljudupptagning från hans verkstad skulle det vara intressant att kunna länka direkt från löpande text även till sådana filer.

Christer
2013-11-09, 22:41
Det skulle vara intressant att få veta hur den funktionen ska användas förutom att kunna länka/skriva in den i Disgen?

Bengt
2013-11-10, 10:18
I en utveckling av den moderna släktboken visar jag hur man redan nu kan göra. För ett exempel kan du tex titta på min morfar i min antavla på kj2.se/anor (http://kj2.se/anor).
Vill du lära dig mer finns informationen i min distanskurs om hur man gär en släktbok se kurs.dis.se (http://kurs.dis.se)

Torgny Larsson
2013-11-10, 11:58
Bengt: OK. Du har 4 brev, 2 bilder och 2 dokument, som finns på en sida "Mer om August Hammar". Denna sidan kommer du till via en knapp på ansedeln för August Hammar. Frågor. Har Disgen även skapat den sidan, dvs. sidan "Mer om August Hammar"? I så fall hur har du länkat filerna till personen i Disgen. Det var nämligen det som var önskemålet att länka dokument till person eller notis i Disgen. Eller har du skapat den sidan separat?
Christer: Min tanke är att i Disgen - för en person - kunna ha samlat länkar till olika dokument som avser honom, även t.ex. länkar till sidor på Internet. Bra att kunna ha det samlat på ett ställe. Du kan se hur Min Släkt har gjort. I utskrifter skall man kunna få en lista över de dokument som är knutna till personen, gärna då med ett val om man vill ha listan med eller ej. Men det primära bör vara att kunna ha sina dokument samlade. Men det är inte meningen att spara dokumenten i Disgens databas.
I Disgen skall man kunna klicka på en sådan länk, och dokumentet öppnas i ett separat fönster, av det program som är standard i datorn för den fil-typen. T.ex. ett Word-dokument öppnas i Word, etc.

Christer
2013-11-10, 21:50
Nåt i den stilen har vi i tankarna även om det inte är exakt så.

Rolf Carlsson
2013-11-10, 23:29
Om Dis beslutar att införa RGD, finns i tankarna att även kunna bygga upp biografisk information kopplat till personer med basinformation ( i första hand F/V/D-notiser) i databasen. Här skulle det kunna vara möjligt att bygga in länkar, bilder och andra dokument. En fördel här är att flera medlemmar kan bidra med underlag avseende en och samma individ.

Bengt
2013-11-11, 08:24
Sidan Mer om gör jag i Word och där kan jag på vanligt sätt länka till godtyckligt material. I Disgen använder jag sedan notisen Extra text 9 för att länka till Wordsidan, efter Ove Billing som öppnade mina ögon för denna teknik.

Torgny Larsson
2013-11-11, 09:03
OK Bengt. Det kan vara en lösning när man skapar HTML av sitt material. Kan du förklara hur du skriver i Extra Text 9.

Bengt
2013-11-11, 09:29
Gå in på min distanskurs Att göra släktbok kurs.dis.se och gå vidare till Bearbeta den moderna släktboken. Där finns ordentlig instruktion.