handdator

Visa fullständig version : Förslag: Ny STARTBILD för att ha koll på datamapparna



Torgny Larsson
2013-11-25, 15:26
Jag föreslår att Disgen får en ny startsida, där man kan hålla reda på vilka datamappar (= olika släkter) man håller på med. När Disgen startas visas en lista, ur vilken man väljer vilken man vill öppna = vill jobba med. Lista kan innehålla Släkten namn, var släktens datamappen ligger på hårddisken, eventuellt hur många personer som är registrerade. Vid installation är listan tom.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
De funktionsknappar som bör finnas på startsidan är:
1) Välj = Öppna markerad Släkt, 2) Nytt = Skapa ny Släkt/datamapp, 3) Radera = ta bort markerad Släkt från listan (ej från hårddisken), 4) Radera från hårddisk = ta bort markerad Släkt, även från hårddisken, 5) Lägg till en befintlig datamapp, 6) Frisläpp (om databas-låsning), 7) Säkerhetskopior = lista över gjorda säkerhetskopior för markerad släkt, 8) Inställningar = ev. övriga inställningar.
Bifogar en startbild ur annat system.

Christer
2013-11-25, 19:16
Vi (läs jag) har tänkt en förenkling av just datamappvalet. Min första tanke var att skapa ikoner att klicka på för att slippa söka på hårddiskarna varje gång. Vi får se vad vi kan få till.

Bengt
2013-12-13, 09:19
För att göra det enklare för nybörjaren som förhoppningsvis endast har en datamapp, tycker jag att man under inställningar ska kunna välja Torgnys alternativ. Nybörjaren bör inte konfronteras med detta.

Christer
2013-12-13, 23:04
Det lutar inte åt en ny startbild av den typen utan snarare mot motsvarande funktionalitet i menyn.

Torgny Larsson
2013-12-13, 23:15
Jag förstår inte vad ni har emot grafiska gränssnitt, utan att ni i stället vill gömma funktionerna i menyerna. Användare klagar ju på alla dessa menyer, ikoner och inställningar, som dom inte hittar i. Jag tycker inte det blir mer användarvänligt av att bygga ut menyerna ännu mer. För de som har datorvana kan det var Ok, men inte för de flesta. Funktionerna kan säkert vara bra tänkta, men lösningen är inte den bästa.

Phryxe
2013-12-14, 11:40
Man skulle kanske kunna tänka sig detta som ett val i inställningarna, om man vill få upp en fråga om datamappar när man startar Disgen. Default skulle då vara att man inte får upp datamapps-rutan och om man vill ha popup-fönstret får man kryssa i en checkbox eller liknande, men det var nog det Bengt menade.

Torgny Larsson
2013-12-14, 12:06
Bara en allmän kommentar. Vi är nog inne på för tekniska lösningar. Det fungerar bra för den datorvane, men känns för tekniskt för ett genomsnitt av våra användare. Jag sitter och går igenom svaren på vad som upplevs som svårt i Disgen, och då är det många som tycker det är för tekniskt, för många datatermer, för många inställningar och de vill ha ett mera självinstruerande användargränssnitt. Kunde vi ha ett par olika användargränssnitt att välja på, vore det naturligvis en fördel, ett för nybörjaren och ett för de som lärt sig mera av systemet. Eller att kunna bygga sitt användargränssnitt själv med de funktioner som man använder. APP-liknande byggklossar?

Christer
2013-12-14, 21:52
Vi ser nog att välja/skapa datamapp är en ganska ovanlig åtgärd för den vanliga släktforskaren. Vi har därför valt att ha ett grafiskt gränssnitt för detta ändamål men valbar i menyn på samma sätt som idag.