handdator

Visa fullständig version : Förslag: Utskrift av e-bok



dis09101
2013-12-08, 17:30
En utskriftsfunktion för att skapa en e-bok av en släktmatrikel (eller antavla i tabellform) skulle bli en av mina favoriter bland utskrifter.

Christer
2013-12-08, 20:55
Rolf, kan du utveckla vad du menar lite mera.

dis09101
2013-12-09, 16:22
Det finns program för att konvertera dokument i diverse format, t ex rtf- eller pdf-format, till e-bok-format, exempelvis e-pub.
Dessa program fungerar därför med exempelvis en Disgen-utskrift av en släktmatrikel i rtf- eller pdf-format som indata. Exempel på ett sådant program (gratis) är Calibre. Se calibre-ebook.com.
Vanliga e-böcker har en innehållsförteckning med direktlänkar till bokens kapitel (liksom pdf-dokument kan ha).
Det jag föreslår är att utskriften justeras på sådant sätt att man i e-boken får en innehållsförteckning med Generation I, II, III … och Personregister, Ortregister, Ortbeskrivning, Källor och Hänvisningsförteckning.

Christer
2013-12-09, 23:08
Utskrifter är inte prioriterat för tillfället, men vi kommer ju dit också. Har du testat att konvertera en rtf-fil från Disgens utskrifter? Eller har du tänkt dig att konverteringen ska vara integrerad i Disgen? Är det något speciellt format du tänker dig eller menar du pdf?

dis09101
2013-12-10, 20:19
Jag har provat att konvertera från en rtf-fil från Disgen med ett par olika konverteringsprogram. Men det blir ingen innehållsförteckning. Förmodlingen beroende på att rubrikerna inte är formaterade som sådana i Disgenutskriften. Misstänker därför att detta är någorlunda enkelt att åtgärda. jag tänker mig e-pub-formatet som verkar vara det vanligaste för e-böcker. pdf funkar ju, men är sämre anpassat till läsplattor i olika format - radlängden är ju låst till dokumentets ursprungliga där. Och problemet med innehållsförteckning är detsamma med pdf-format som med e-boks-format.

Torgny Larsson
2013-12-12, 12:03
Det här verkar mycket intressant. Jag är intresserad av om vi kunde göra våra produkt-dokument, som t.ex. Disgen-manualen, även som e-bok, med innehållsförteckning, så det blir lättare att leta i den. Formatet med surfplatta är också tilltalande. Detsamma gäller Q&A och liknande användarhjälp, som kan bli bättre om det struktureras och görs tillgängligt som interaktiv e-bok. Jag gissar att man då också skulle kunna komplettera med mera beskrivande bilder, skisser och eventuellt även filmsnuttar.

Bengt
2013-12-12, 12:35
Funktionen finns redan delvi i form av export till HTML eller som jag hellre vill kalla det Modern släktbok som du läser på skärm till skillnad från den traditionella som du läser på papper.
Jag har gjort en utbildning som visar detta. Se på kurs.dis.se

dis09101
2013-12-12, 12:51
Bengt, jag har använt exporten till HTML ett flertal gånger och haft nytta av dina råd. Visst har det formatet sina fördelar. Men e-bokformatet har också många fördelar. Framför allt är det mer lätthanterligt och det passar utmärkt på läsplatta, surfplatta och PC. Avsevärt mycket enklare för den som inte har så stor windowskunskap.

Bengt
2013-12-13, 10:31
Jag önskar att i den nya versionen Ikonen Exportera till HTML och Arkiv/Skriv ut släktbok samordnas och då gärna också med e-bok
Försök till förslag Under Arkiv/ Publicera släktbok
och sedan valen
Traditionell släktbok avsedd att läsas på papper
Modern släktbok avsedd att läsas på skärm
Släktbok som e-bok