handdator

Visa fullständig version : DISPOS-källor



Peppe
2013-12-10, 16:54
Hej, jag försöker begripa hur sidnumret hamnar i källhänvisningen. Den är ju oftast felaktig, iaf om man som jag använder AD-online. Var kommer den ifrån? Någon som har tips på hur man gör för att få det att fungera. Jag använder Chrome som webbläsare.

GunnarBer
2013-12-15, 10:01
Hej Per!

Kan du utveckla din felbeskrivning? Jag får inte till hur du menar. Är det sidoangivelsen i DISPOS, i DISGEN, hämtar du den från AD och använder i strukturerade källor, eller?
Gunnar

Peppe
2013-12-15, 13:31
När jag ifrån en person i sökresultat följer en länk (den lilla boken) så landar jag på en sida där det högst upp till vänster finns en tabell med rubriken "Kyrkböcker". I den tabellen finns en cell med flera ikoner för olika leverantörer av digitala källor med rubriken "Visa sida". Min första undran är hur kommer sidnumret dit? Är det grundat på vad den enskilde forskaren har angett eller har DIS angett sidan? Den är ofta felaktig/ofullständig, många gånger finns bara numret till volymen.

Sedan undrar jag om du har kläm på om det är möjligt att i Chrome göra en inställning så att den startar AD-online när jag klickar på den här typen av länkar (http://www.arkivdigital.se/aid/show/v62675.s1). Som det är nu, så startar utforskaren med ett alternativ "spara som". Och visst det fungerar att öppna länken med en texteditor och kopiera innehållet till webbläsaren, men det skulle vara så mycket enklare om AD-online öppnades direkt.
/Peppe

GunnarBer
2013-12-17, 08:12
När det gäller kyrkboksinformationen så tas den från de insända DISBYT bidragen, då förmodligen de med 4 (*). Hur själva processen går till vet jag inte mellan DISBYT-DISPOS rent datamässigt går till och vilka kriterier som styr datatvätt och import. Men att det saknas, eller är fel sidoinformation bero ju förmodligen på att ingen har varit inne på lämplig sida och skickat den informationen via DISBYT.
När det gäller att fixa bra startupp funktion i olika vebbläsare har jag inte hittat någon bra väg. Själv använder jag Opera och AD, men där får jag också öppna den länk jag får från AD.
Så det är väl som vanligt att köra att cut-and-try metoden till någon hittar lösningen.