handdator

Visa fullständig version : Anor som inte tillhör mitt träd?



Övertänger
2013-12-20, 12:54
Jag använder Disgen 8.2d och har ett problem med att hitta anor som "flyter omkring". Det kan vara t.ex. anor som jag felaktigt lagt in och sedan kopplat loss från mitt träd. Finns det något sätt att hitta alla anor som inte har en koppling till mitt träd? Jag önskar rensa bort dessa.

Med vänlig hälsning/Paul Nyman

Torgny Larsson
2013-12-20, 18:51
Jag har inte hittat någon söklista för det. Har du inte alldeles för många personer, kan du skriva ut en rålista (Utskrift > Rålista). Där ser du alla personer och deras relationer. Om du har Min Släkt finns en annan variant. Exportera alla personer ur Disgen till Gedcom. Öppna ett nytt släktträd i Min Släkt, och importera där Gedcom-filen från Disgen. I Min Släkt sök sedan i menyn Personer > Sök > Relationer, och välj "Saknar båda föräldrarna", "Saknar barn", "Saknar make/maka/partner" och "Saknar syskon" (alla 4 valen). Så får du en lista på de "ensamma", som du sen kan ta bort i Disgen.

Christer
2013-12-20, 22:20
Eller också så använder du Disgen och väljer Verktyg -> Statistik och markerar "Orelaterade personer".

m00707
2013-12-21, 00:13
Om jag skulle göra detta, vilket jag inte vill eftersom personerna nån gång kanske ska in igen, så skulle jag göra så här.
Skapa en söklista med mig själv.
Utöka söklistan med alla som på något sätt är släkt.
Använda söklistan för att flytta personerna till en ny flock.
De som då är kvar har ingen koppling till min släkt.

Torgny Larsson
2013-12-21, 09:08
Med Verktyg > Statistik > Orelaterade personer får du fram dem som helt saknar relationer. Nämns i manualen sidan 77. Men det finns några begränsningar. För stora datamängder verkar bara de första 49 orelaterade personerna visas (om det ej är ändrat i 8.2d). Vidare hittar du inte grupper om två eller flera som skiljts från huvuddelen genom losskoppling (t.ex. en person med ett barn). Att göra det med söklista fungerar så här:
1. Tag en säkerhetskopia.
2. Skapa en ny flock dit du kan överföra huvudgrenen.
3. Skapa en söklista med en av de personer som finns i huvudgrenen, t ex du själv
4. Högerklicka på söklistan och välj Utöka söklistan.
5. Av de alternativ som finns väljer du det nedersta, som anger ‘Alla som på något sätt är släkt’. Därmed har du hela huvudgrenen i söklistan.
6. Nu väljer du Verktyg>Flytta personer och väljer där tillämpliga alternativ. Klart.
7. Studera sedan noga de rester som är kvar i den ursprungliga flocken och för eventuellt över dem som du vill bevara till den nya flocken på samma sätt och radera sedan resten om du tycker det är lämpligt.
Länkar
Ovanstående är hämtat ur Ove Billings dokument: http://www.dis-syd.se/dubbletter.htm
Kolla också 2008: http://www.dis.se/discus/messages/58/1351.html
Kommentar
När du fått fram vilka personer som skall tas bort (enligt punkt 1-7 ovan) kan du återläsa säkerhetskopian från punkt 1 och göra ändringarna där, så är du tillbaks i den ursprungliga flocken.

Övertänger
2013-12-21, 13:37
Tack allesammans för goda råd
Paul Nyman

PatrickJohnson
2013-12-23, 16:07
Ett sätt för att hålla reda på individer som man av någon anledning kopplar bort är att ge dessa ett specifikt namn, i mitt fall ger jag personer som jag kopplar bort efternamnet "Fel". När jag sen vill städa så söker jag bara på efternamnet "Fel" och får en söklista med alla eventuellt oönskade individer.

m00707
2013-12-23, 16:18
Bättre vore väl i så fall att ge "oönskade" personer en flagga.

PatrickJohnson
2013-12-23, 16:28
Varför det skulle vara "bättre" förstår jag inte, tur att smaken är som baken delad. :)

m11241
2013-12-27, 14:00
Hej Paul !

Hitta dig själv och markera dig som huvudperson och gör sedan en antavla. Då bör du få med alla dina anor. Sedan gör du en söklista på antavlan. Söklistan kan du flytta till en flock som du döper till "Mina anor".Resten kan du sätta i en annan flock som kan heta "Min släkt ej anor"

claes embäck