handdator

Visa fullständig version : Problem med byte av källa



Lotta_m29606
2010-11-20, 18:01
:mad: Grrr, nu börjar jag bli less!!!

Jag sitter och matar in personen i mitt släktträd och använder mej av både Genline och diverse cd-skivor eftersom det är blandat med både nu levande och döda personer.

Allting är sedan länge upplagt i mitt källträd.
Men mitt i inmatningen och då jag ska byta källa i källträdet så får jag denna lilla trevliga röda felruta, som jag så noga och snäll fyller i varför det hänt och rapporterar iväg.

Men nu så till problemet - jag kommer nästan aldrig ur felrapporteringen utan det kommer bara nästa, nästa och nästa. Det spelar ingen roll om jag trycker på Avsluta eller Fortsätta.
Det börjar bara om igen!!! :mad:

När jag äntligen kommit ur felrapporteringen så stänger inte Disgen ner sig utan jag får tvångsstänga för att kunna öppna det igen och allting se ut precis som vanligt igen.
Hittar inget konstig utan allt ser ut som då man sitter och jobbar i programmet.

Har ni någon förklaring varför det gör så här????

Jag har absolut inget emot felrapporteringen det är jättebra, men blir väldigt less att skriva samma förklaringen om och om igen på samma fel! :(


Hoppas på ett bra svar!!!
/ Lotta :confused:

DanielBerglund
2010-11-23, 23:49
Det är så att om det blir så fel att Disgen inte kan fortsätta efter att den stora röda feldialogen kommit upp, så blir det en ny "krasch" och feldialogen kommer upp igen, osv. I det läget behöver man inte skicka in någon av de senare krascherna, de är ändå ganska ointressanta.

Egentligen borde vi ta bort knappen Fortsätt men Disgen är inte riktigt moget för det. Avsluta borde däremot avsluta lite effektivare och strunta i om det går fel under avslutandet, men så sker alltså inte alltid idag.

Sedan är ju frågan varför du får fel i källhanteringen. Jag tittade lite på buggfilerna som du skickat in men blev inte så mycket klokare. Men det händer alltså när du byter källa på en händelse, eller vad?

Lotta_m29606
2010-11-24, 13:33
Hej Daniel!

Kul att någon svarar, trodde hoppet var ute och att det bara var jag som har problem med detta!

Jag har även avinstallerat och lagt in Disgen igen men problemet återkommer i alla fall.

När jag ska lägga in eller ändra en källa på en person så trycker jag på glödlampan och väljer vart i källträdet källan är som jag vill ha och det är då det "kraschar" och felrapporteringen sätter igång.
T.ex. Jag byter på glödlampan och ska byta från källa Sv. Dödbok till Genline kyrkbok med GIDnr som jag samtidigt lägger upp eller som sedan finns i källträdet samt byter källan från ett län till ett annat län.

Det spelar ingen roll vad det är för händelse jag ska göra då det har skett!

Jag kan inte ens ge en röd tråd om det sker när jag gör någonting speciellet.

Jag jobbar i Disgen och har då flera fönster öppna då jag kolla uppgifterna både på olika cd-skivor samt kyrkböckerna, alltså kan jag ha fyra-fem fönster igång samtidigt.

Hoppas det går att hitta någonting som är galet?!?!

Hälsningar
/ Lotta

dis40576
2010-12-20, 16:55
Hej Lotta!

Hade liknande problem det började medsamma glödlampa senare även då jag gick in på Kartor.
Provade att avistallera och installera om Disgen och återläsa från säkerhetskopia men problemet var kvar.

Blev så less :mad:på detta så jag återgick till programmet Min Släkt som jag hade tidigare, körde med det ett par månader utan problem.

Så kom jag på att försöka återskapa med GEDCOM-filen.
Jag avinstallerade Disgen-Installerade Disgen-Exporterade GEDCOM-filen från Min Släkt programmet-Importerade GEDCOM-filen till Disgen.

Efter detta har allt funkat utan problem. :D


Hälsningar
/Malte

Lotta_m29606
2010-12-21, 09:31
Hej Malte!

Vad roligt att höra att det har varit fler än jag som haft samma problem!

Jag prövade att installera över Disgen med cd-skivan och sedan återläsa in min säkerhetskopia och det verkar nu som det fungerar igen (peppar, peppar , ta i trä)! :thumbup:

Jobbade helgen som var med att lägga in nya källor och inte ett enda fel kom trots att jag hoppade runt i källträdet. :w00t:

Får väl hoppas att det håller i sig....

Hälsningar
/ Lotta :D

Charlotte
2011-01-06, 22:21
Hej Lotta

I söndags hade jag för första gången samma problem som dig när jag bytte källa, jag vill minnas att jag höll på med det. Jag var i källträdet iallafall. Jag har bytt källor massor av gånger så jag blev ganska snopen. Vad jag än valde kom jag inte vidare, moment 22, och tillslut fick jag upp en buggfil men jag var för otålig just då så jag missade att fylla i vad jag höll på med. Jag skickar in filen nu ifall den kan vara till nytta trots allt.

Hälsningar
Charlotte

Lotta_m29606
2011-01-10, 13:32
Hej Charlotte!

Jag kan berätta att nu har felen kommit tillbaka igen, efter att ha fungerar mycket bra ett "kort" tag!

Ju fler gånger som det blir fel ju svårare är det att komma ur felrapporteringen och dessutom så hänger hela Disgen upp sig så jag får tvångsstänga ner programet för att överhuvudtaget kunna öppna det igen.
Det är så till den grad att jag nu har lessnat på att skriva och förklara vad som hänt och vad jag gjorde.

Hälsningar
/ Lotta

Lotta_m29606
2011-04-14, 22:08
Tänkte att jag ska uppdatera denna tråd lite mer information på hur det har gått för mej...

Jag har för en månad sedan startat om mina datorn och installerat om allting på den, det tog sin stund att lägga in allting igen men "skam den som ger sig!"

Jag har sedan dess arbetat åtskilliga gånger i mina återläsningskopia av Disgen och hoppas runt i källträdet och ändrat källan.
PEPPAR, PEPPAR TA I TRÄ!!! :thumbup:
Jag har ännu INTE råkat ut för detta källträds-bytar-fel! :D

Nu till mina frågeställningar:
* Varför gjorde programmet så här?
* Varför kunde inte fel loggningen få fram vad som hänt?
*Vilken fil/program störde Disgen då jag matade in i mitt källträd?
* Varför blev det inte bättre då jag avinstallerade Disgen och installerade på nytt igen?

Tycker samtidigt att det är väldigt märkligt att det inte kommit fram om vi är flera som har samma problem, så det går att få fram varför programmet gjorde så? :blink:

Kan det vara fler som fått fram problemet så många gånger att man till slut inte orkar fylla i vad som hänt då man nästan aldrig kom ur det! ;)


Fortsätter att och mata in mina släktuppgifter och återkommer om det kommer tillbaka...

Just nu väldigt nöjd!
/ Lotta

DanielBerglund
2011-04-16, 23:42
* Varför gjorde programmet så här?
* Varför kunde inte fel loggningen få fram vad som hänt?

Det finns minst ett, kanske flera olika, konstiga fel i källhanteringen som är omöjliga att upprepa, och buggfilerna ger inte tillräcklig information om vad som hänt i de här fallen. Jag hoppas det blir lite bättre i 8.2b.



Vilken fil/program störde Disgen då jag matade in i mitt källträd?

Troligen inga. Det är nästan säkert ett fel i Disgen, men orsaken är alltså inte känd.



Varför blev det inte bättre då jag avinstallerade Disgen och installerade på nytt igen?

Ominstallation påverkar oftast inget. Det är sällan själva programfilerna går sönder. Det enda som "städas" vid en ominstallation är att eventuella uppdateringar man hämtat från internet försvinner.

Helena
2019-01-19, 11:41
Hej!

Jag har samma problem (Disgen 2018.2). Kunde inte byta källa till något annat utanför de som jag senast använt.
Har fått hjälp av fadder, det visade sig att av någon anledning så hade programmet gjort att jag stod i "läsläge (read only), men vi fick bort det.
Så alla rättningar jag gjort på 2300 personer under julen, var helt onödigt jobb, fanns inte kvar.

Jobbade på någon dag, så återkom problemet igen, men denna gång kan jag inte lägga in en helt ny källa.
Nästan samma visa, vissa noteringar på personer finns kvar fram till att jag vill lägga till källa, men sedan försvinner jobbet man har gjort.

Jag har stängt ner alla fönster och gått in i "redigera källor", för att prova om det går att lägga till en NY källa, men samma resultat: programmet låser sig/kraschar (allvarligt fel).
Enda sättet att komma ur är att tvinga avstängning. Det kommer inte upp något fönster om att skicka rapport till DIS.
När jag tvångsstängt programmet kommer ett fönster upp: Tyvärr blev det ett allvarligt fel och programmet måste startas om.

Jag har provat att byta till annan databas, men det är samma problem med den.
Jag har avinstallerat programmet flera gånger, laddat ner det igen och startat om, men problemet kvarstår.
Det hjälper heller inte att skapa en helt tom databas, det blir samma problem, går inte att bygga ut källor.
Vilket får mig att tro att det är ett PROGRAM-fel, "käll-filen" har blivit skadad på något vis.

Jag kan TA BORT befintliga källor, men inte lägga till helt nya.
Det går bra att redigera ORTER och lägga till en ny ort, det blir ingen krasch av det.

Jag kan alltså inte fortsätta med min forskning?! Det är slutforskat?!
Fadder är kontaktad givetvis, men tror inte att vi kan hitta lösning, verkar vara generalknas med programmet.

Någon med tips om vad jag ska göra?

Kan man gå från Disgen 2018 tillbaka till Disgen 8/2016 med en gedcom-fil?

Deppig och små panik
/Helena

Helena
2019-01-20, 11:19
LÖSNING PÅ PROBLEMET (svar från Torgny Larsson fadder)

Disgen hängt sig och det aktiva fönstret (i detta fall att lägga in ny källa) har råkat hamna utanför skärmen, eller nästan utanför.
Disgen kommer ju ihåg fönstrens placering och storlek mellan gångerna.
Prova att hålla nere skift-tangenten när du startar Disgen, vilket är samma som inställningen Verktyg > Inställningar > Återställ > Glöm fönsterpositioner,
så återställs alla fönsterplaceringar till standard.