handdator

Visa fullständig version : Radering av släktdata



m21880
2014-01-03, 23:04
Varför töms alla släktdata när jag använder Advansed System Care för att rensa skräpfiler m.m. likaså försvinner alla foton vid körning av CCleaner även det ett program som rensar tillfälliga filer. Datamappen till Disgen 8.2d verkar ligga helt öppen för dylika program. Någon mer som har samma problem?

m21880
2014-12-29, 18:12
Varför töms alla släktdata när jag använder Advansed System Care för att rensa skräpfiler m.m. likaså försvinner alla foton vid körning av CCleaner även det ett program som rensar tillfälliga filer. Datamappen till Disgen 8.2d verkar ligga helt öppen för dylika program. Någon mer som har samma problem?

Radering av släktdata förekom i ett annat släkforskarprogram där datamappen låg på fel ställe.
Inte rensningsprogrammens fel. Problemet i Disgen kvarstår när alla porträttbilder försvinner varje gång jag stänger programmet. Ej rensnigsprogramens fel. Windows 8.1 och Disgen 8.2 kommer inte överens. Något för programmakarna att titta på. Har lagt in bilderna manuellt då fungerar det för min del.

dis51153
2014-12-29, 20:26
Problemet ligger inte i vare sig Windows 8.1 eller i Disgen 8.2d, utan det är upp till varje enskild användare av 3:parts program
att köra dem på egen risk. Jag rekommenderar att göra en säkerhetskopiering innan man startar dessa program.
Om det skulle misslyckas, finns då möjligheten att kopiera tillbaka det som fattas. Om det skulle visa sig att det inte går
att köra Disgen som normalt, finns ju möjligheten att köra det i Windows XP-läge. Se tidigare kommentarer i ämnet.

m21880
2014-12-29, 22:20
Problemet ligger inte i vare sig Windows 8.1 eller i Disgen 8.2d, utan det är upp till varje enskild användare av 3:parts program
att köra dem på egen risk. Jag rekommenderar att göra en säkerhetskopiering innan man startar dessa program.
Om det skulle misslyckas, finns då möjligheten att kopiera tillbaka det som fattas. Om det skulle visa sig att det inte går
att köra Disgen som normalt, finns ju möjligheten att köra det i Windows XP-läge. Se tidigare kommentarer i ämnet.

Den 3/1 2014 skriver jag att foton försvinner i Disgen. Får ett enda svar från dig nästan ett år senare.
Har hela tiden trott att det var rensningsprogrammen som var boven i dramat, då jag aldrig har haft några problem i tidigare utgåvor av Disgen med att inlagda foton försvinner. I dag svarar jag och rättar mitt eget inlägg som skrevs för ett år sedan. Tar då tillbaka det jag skrev om rensningsprogrammen. Får väl tacka dig för att jag har fått något svar, men du måste ha missat att läsa min rättelse av idag. Vidhåller fortfarande att något fel finns det i Disgen 8.2d eller i kombination med Windows 8.1 Att lägga in ett porträtt på en person (hämta från pinne eller skiva) går bra så länge programmet är igång, när 22 bilder plus en ljudfil är inlagda och jag stänger programmet är allt borta vid nästa start. Nu är problemet löst för min del, jag har dragit bilderna in i mappen DgPic manuellt.

dis51153
2014-12-29, 22:43
Jag beklagar att du inte har fått svar tidigare. Det ligger helt utom min kontroll.
Jag har läst hela ditt inlägg innan jag svarade på din frågeställning.
Du kan prova med följande inställningar när du kör Disgen programmet:
Kugghjulet + Control Panel + All Control Panel Items + Troubleshooting + Programs + Program Compatibility Troubleshooter.
Så går det att få den gamla versionen att fungera.

dis09101
2015-01-10, 15:01
En kanske dum fråga: Har du kopierat bilderna till mappen Dgpic i Disgens datamapp dg82data? Och hämtat dem därifrån när du använt dem i programmet?
Jag undrar eftersom Disgen inte tar någon sådan kopia. Om du hämtar bilderna någon annanstans ifrån, så funkar det bara så länge de finns åtkomliga där.

dis51153
2015-01-10, 18:40
Om du kopierar eller drar bilderna till Dgpic är en smaksak hur du vill jobba i programmen.
Se tidigare svar: "Jag har dragit bilderna in i mappen DgPic manuellt".
En säkerhetskopia på bilderna i en annan Mapp, eller USB-minne, rekommenderas som back-up.

dis09101
2015-01-11, 11:50
Owe skriver: "Har lagt in bilderna manuellt då fungerar det för min del."
Så min undran är om orsaken till problemet kvarstår.

m21880
2015-01-11, 20:26
Programmet fungerar utmärkt sedan jag drog in fotona i mappen Dgpic, en mapp som tidigare låg under program Dis i utforskaren men som i min dator finns under Arkiv (Öppna datamappen) när Disgen är igång. Använder Disgen 8.2d.

dis51153
2015-01-11, 23:04
Det kan vara möjligt att du bör installera om Disgen i din dator. Då det inte är troligt att alla mappar ligger där dom skall vara i trädet.
Under program skall bara programmen på datorn ligga, och inga andra data-mappar skall vara där.
Om mappstrukturen blir fel, så finns det stora förutsättningar för att det inte fungerar som det skall i Disgen eller andra program.
Innan du börjar bör du ta en säkerhetskopia av dina data, för att undvika förlust av viktig information.

m21880
2015-01-12, 22:10
Har samma trädstruktur i min bärbara dator där jag också använder Windows 8.1 Disgen 8.2d
Vad har du själv din dator Windows 8.1? Disgen 8.2d?
Disgen 8.0b går inte att installera i Windows 8.1 överhuvud taget.