handdator

Visa fullständig version : Gedcom från Ancestry/Min Släkt och lite till



MartinJ
2014-01-11, 19:15
Hej

Har äntligen installerat Disgen. Skall nu importera från mina tidigare program. I Ancestry har jag mammas "amerikatäta" släkt, medan pappa och min frus släkt ligger kvar i MinSläkt där jag började.

Jag har tänkt mig att först ta Gedcom-filen från Ancestry (eller möjligen family tree maker som borde ge samma resultat), och efter att jag importerat detta i Disgen "addera på" GEDCOM-filen från MinSläkt.

Kommer det att fungera? Hjälpen säger inte så mycket och inte googlande här och annorstädes heller. Låter som en rimlig funktion, dvs att addera på en släktgren med Gedcom. Inser viss risk för att de få personer som finns i båda programmen (dvs mina närmaste) blir dubbelt, men det kan jag ju hantera.

Nästa fråga, om nu det första steget fungerar, kan jag även räkna med att göra om manövern när mitt Ancestryträd växt (en av fördelarna med Ancestry är ju att amerika-släkten växer hela tiden och även den svenska får mycket ledtrådar). Dvs klarar importen i Disgen av att sortera bort redan existerande poster? Eller måste jag göra "flockar" och exportera från Ancestry med bara sånt som inte är importerat i Disgen tidigare?

Eftersom mina fingrar gärna ändrar budskapet när jag skriver (tex är det ju lätt att skriva fel datum och stava fel på namn) är ju en export inte bara tidsbesparande utan framför allt säkrare.

Beklagar om frågan varit uppe innan, men jag har gjort ett hyfsat letande i gamla poster innan jag skrev.

Tankar och erfarenheter?

Martin

m06015
2014-01-11, 21:15
Om du skapar gedcomfiler av båda databaserna så kan du läsa in dessa i dubblettsökningsprogrammet Dubbelgångaren 2012.
Då kan du se hur månda kandidater till dubbletter som en sammanslagning skulle ge.

MartinJ
2014-01-12, 00:28
Tack för svaret. Skall jag tolka det som att det inte går att köra två filer efter varandra? Eller kanske snarare att det går men att man får konsekvens av dubbletter?

Skall leta efter programmet du skriver om.
Martin

m00082
2014-01-12, 12:22
Hej Martin!

Jag borde vara inne på Dis Forum oftare än vad jag är, men idag är jag i alla fall här.

Det finns ingen funktion i Disgen som slår ihop nya träd med gamla träd automatiskt. Vill man slå ihop personer får man göra det manuellt.

I ditt fall skulle jag nog föreslå följande:
1. Att du använder flockar och lägger Ancestry-materialet i en flock och Min Släkt-materialet i en flock.
2. Om Ancestry-materialet sedan fortsätter växa på nätet, så får du nog för den sidan göra uppdateringarna där, och med jämna mellanrum tanka ner materialet och ersätta flocken med gammalt ancestry-material med en ny flock med det nya materialet.
3. Det svenska materialet från den andra sidan kan du uppdatera i den separata flocken.

Är det någon som har bättre idéer, så hör av er.

Jag har inte tittat på hur Ancestry-filer blir i Disgen. Det finns ju rätt så dåligt med källor i Ancestry, men de som finns, kommer de in på ett bra sätt i Disgen?

Jag tycker också att jag får höja en varningens finger för alla shaking leaves på Ancestry. Det är inte alltid att matchningarna är riktiga. Ibland kan det vara så att just den matchningen man tittar på är ok, men att matchningarna längre baks är heltokiga.

Ett alternativ kan därför vara att ha det av dig själv godkända släktträdet i Disgen, och med jämna mellanrum tanka upp ditt Ancestry-släktträd till Ancestry. Fördelen med det är att du verkligen har kontroll på dina uppgifter.

/Olof C

MartinJ
2014-01-12, 12:43
Tack Olof, det låter som en bra plan.

Ja källkritik är ju A och O. PÅ Ancestry kan man snabbt vara nere på 1500-tals adel i Frankrike om man skulle ta emot alla tips ogranskade. Det lärde jag mig rätt snabbt och fick radera rätt bra.... Men man kan ofta bedöma lite av kvaliten hos olika upphovsmän. Har hittat tredje generationens svenskamerikaner som trots språket galant hanterar Arkiv Digital och våra olika cd-skivor, och andra som gärna kör allt för frisinnat. Men största lärdomen var en 70-tals utredning om mammas släkt, det som betraktats som sanning. Den köpte jag rätt av (med avsikten att verifiera den senare). Trots att jag med Arkiv Digitals hjälp kunde addera på mycket på det så insåg jag inte förrän c:a 35 personer senare att den felaktiga länken var en 10-årig mamma som i själva verket såklart inte var det utan inneboende i gården. på 70-talet var det en rimlig bedömning eftersom det då inte fanns födelsedatumet tillgängligt. Så alltid granska uppgifter man får, något annat duger inte. Inte ens av personer som man initialt bedömer som trovärdiga. Därmed inte sagt att jag inte kommer att springa fel igen. men om man tar och gör en bedömning på andra fakta än kyrkböcker eller liknande är det ju viktigt att skriva ner hur man tänkt och vad man baserat tänkandet på.

Nåväl om den här sporten bara skull baseras på raka spår hade den inte varit hälften så rolig.