handdator

Visa fullständig version : Lekatt, med flera efternamn?



Smeden
2014-01-14, 10:31
Kronobåtsman Johan Lekatt född 1831-11-02 i Gålsjö, står i kyrkböckerna som just Lekatt.

se exempel i Arkiv Digital: v122569.b58.s109 och v122563.b38.s31

Jag envisas då med att enbart anteckna Lekatt som efternamn, men jag ser att de flesta i Disgen, Ancestry, Geni och My Heritage skriver De Wall (olika stavningar) Lekatt, eftersom fadern heter De Wall.

Hur ska man egentlige förfara med detta? Känner mej som "Kärringen mot strömmen". Skall man bara inordna sig i detta och själv skriva Lekatt De Wall??????

Undrar
Kåre

Rolf Carlsson
2014-01-16, 11:43
Om det är så, att Johan Lekatt enbart upptas med namnet Lekatt "från vagga till grav" är det logiskt att registrera enbart detta namn. Samordningen mellan olika kyrkoböcker och andra arkivhandlingar är emellertid ofta så dålig att det ibland står ett efternamn i en handling och ett annat efternamn i en annan handling. Då kan det vara praktiskt att registrera båda namnen. Detta gör att du exempelvis vid sökning i Disbyt kan få flera träffar.

Smeden
2014-01-16, 11:57
Jo det är nog helt rätt tänkt. När sedan denne en son till denne man byter namn senare i livet så blir det rätt långt:
De Wall Lekatt Fahlén. Håller med, allt ska nog med för bästa sökningar in framtiden.

Hälsar
Kåre

tommypeters
2014-01-17, 12:23
Ja, lite långt kan det bli ibland... Jag har en Johan Peter Lann Blå Johansson Petersson...

Smeden
2014-01-17, 12:43
Lite svårt att slå, men jag ska jobba på det! http://forum.dis.se/vb/images/smilies/001_tongue.gif

Kåre