handdator

Visa fullständig version : Säkerhetskopia finns, men ändå inte...



Hans Peter
2014-02-03, 18:28
Nu är jag nära ett sammanbrott :eek:.
Mitt Disgen 8.2d får inte kontakt med datamappen dg82data. Den finns med allt sitt innehåll i Utforskaren. Men inne i Disgen under Arkiv/Öppna datamappen är mapparna ödsligt tomma. Det går följaktligen inte heller att återläsa en säkerhetskopia som jag är tvungen att göra efter en Win-ominstallation. Vad skall jag göra? :confused: :confused:
/hans peter

Torgny Larsson
2014-02-03, 22:52
Ta kontakt med närmaste Disgen-fadder, så får du hjälp.

Hans Peter
2014-02-04, 16:56
Om det kan vara någon hjälp för andra, kommer här lösningen.

Eftersom jag inte ger upp så lätt hade jag, ända sedan jag skickade iväg frågan, gått och funderat på hur allt kunde hänga ihop. Jag förstod snart att mina åtgärder att 1) installera Disgen med alternativet "Ny datamapp" och 2) sedan dumpa min säkerhetskopia i denna, inte var så välbetänkt. Jag avinstallerade då Disgen via "Lägg till/Ta bort program" i Kontrollpanelen. Genom den åtgärden försvann dock inte alla kopplingar. När jag sedan skulle ominstallerade Disgen, fick jag nämligen aldrig upp fönstret med de 3 datamappsalternativen igen. Jag kunde således inte välja något annat alternativ. Jag studerade då registret och hittade en skrivning som jag tyckte verkade misstänkt. Jag bytte namn på den och installerade om Disgen. Jag fick då en annan anteckning i registret och fick nu också upp fönstret med alternativen igen!! Jag valde då alternativet med en befintlig datamapp och nu är jag glad igen :). Mina släktforskningsdata har "kommit tillrätta".
Tack Håkan René som svarade på mitt nödrop.
/hans peter