handdator

Visa fullständig version : DISGEN klarar ej porträtt och bilder i CMYK



Torgny Larsson
2014-02-12, 17:11
Hej!
Det går inte att lägga in JPG-bilder som bild/porträtt i DISGEN, om bilden är i CMYK-färger.
Man måste konvertera bilden till RGB-färg. Programmet hänger sig, ingen buggfil eller felmedelande.
Jag har testat i både DG8.2d och DG8.1e, med samma problem.
Någon som kan mera om detta?

kallstrand
2014-02-23, 21:02
Hej har inte testat och vet inte heller varför det inte fungerar i CMYK-läge. Jag frågar istället varför Du inte konverterar till RGB om detta fungerar? CMYK skall bara användas vid utskrifter alternativt vid kontakt med tryckerier, aldrig för skärmvisning. Även tryckerier vill helst ha RGB, såvida man inte själv kan ställa in rätt tryckprofil.

Torgny Larsson
2014-02-23, 21:51
Problemet är inte att konvertera bilden. Det var så att en användare skickade in en JPG-bild, som han inte kunde få in i Disgen. Han skickade den till en fadder. Han hade 100-tals andra JPG-bilder, som han kunde ta in utan problem. Vad var då problemet med hans speciella bild? Det visade sig att denna JPG-bild hade färgformatet CMYK. En vanlig användare vet inte att det finns olika typer av jpg-filer, och i manualen står det att jpg-filer accepteras av Disgen. Eftersom detta inte stämmer, rapporterade jag (som fadder) detta fel/problem här. Det kan finnas andra som får samma problem, alltså att det kan vara så att en JPG-bild inte kan tas in i Disgen. Då är tipset att titta på vilket färgformat bilden har, och om det är CMYK, så är tipset att konvertera bilden. Men det är inte självklart att alla användare kan det, varken att se vilket färgformat bilden har, eller kan konvertera den. Därför kommer problemet till någon fadder. Och då är det bra om faddern har informationen. Eller hur? Dessutom kommer felet via detta även till utvecklingens kännedom, för en eventuell framtida rättning i programmet. So be nice to me. Men är ändå tacksam för din respons.

kallstrand
2014-02-24, 13:29
Ja, ett delikat problem som jag antar ett fåtal råkar på. Förvisso bör det åtgärdas. Bildfilen hamnar aldrig i CMYK-läge utan en aktiv åtgärd i ett bildbehandlingsprogram, typ "stora" Photoshop. I Photoshop Elements finns inte den funktionen. Vid fotografering med kamera samt inscanning så är det RGB som gäller.
Jag testade också med både JPEG samt TIFF i CMYK och DISGEN kraschar ...