handdator

Visa fullständig version : Sökning i Genline och AD via Dispos



Karl-Edvard Th
2010-11-23, 23:31
Jag söker på en person där jag har angivit källan i födelseboken och i husförhörslängden.

I Dispos finns båda angivna.

Markeringen av AI:7 i AD ger endast en bild av pärmen

Markeringen av AI:7 i Genline ger i stället C:3 visserligen på rätt sida men det var inte det jag
markerade.

Jag bifogar några skärmdumpar som visar resultatet.

DanielBerglund
2010-11-23, 23:40
Istället för skärmdumpar.. vilken person, sida, socken och källa gäller det?

Karl-Edvard Th
2010-11-24, 22:04
Som framgår av min skärmdump är Personen:
Herrman, Johan Axel
född 1825-08-26 enligt
Tidersrum C_3 sid 144 och
Tidersrum AI:7 sid 123

DanielBerglund
2010-11-24, 22:39
Dina skärmdumpar var inte med, därav min fråga. Hursomhelst, titta på Tidersrum, Födda, 1825. Då är det överst en tabell med "Kyrkoböcker". Där finns bara Genline idag, men där hamnar du på rätt sida, ja nästan i alla fall. Sedan finns det en lista med "Tillgängliga kyrkoboksvolymer" och där pekas inte någon sida ut, utan det är bara en tabell över tillgängliga kyrkböcker för detta år. Väljer man husförhörslängder för 1825 istället, är det ingen volym som har sidnummer i Dispos.

Vilka volymer som har sidnummer och vilka som inte har det får Olof svara på.

m00707
2010-12-18, 11:57
Problem med DISPOS. Jag går in via DISBYT, där jag klickat på boken. Provar att komma till exempelvis födelseboken. Klick på AD:s ikon fungerar ypperligt. Klick på Genlines ikon genererar inte nånting. Jag har startat och loggat in på Genline men det hjälper inte. Vad kan det bero på?

DanielBerglund
2010-12-18, 13:38
Kolla att du fått inställningarna rätt med hjälp från denna sida:
http://www.dis.se/sv/fragor-och-svar/dispos/111-hur-staeller-jag-in-genline-family-finder.html

m00707
2010-12-18, 14:16
Har nu försökt med det som stod där men inte lyckats.
Muspekaren blir en hand när jag håller den över Genlineinkonen men inget syns i statusfältet, vilket det gör när jag håller den över AD eller Synkaikonen.
Har XP Pro och IE8.

DanielBerglund
2010-12-18, 21:02
Muspekaren blir en hand när jag håller den över Genlineinkonen men inget syns i statusfältet, vilket det gör när jag håller den över AD eller Synkaikonen.
Detta är i och för sig korrekt eftersom det för AD och SVAR är riktiga länkar, men för Genline är det ett litet javaskript som sätter en cookie och denna uppfattas av GFF som då visar rätt sida.
Men det brukar inte krångla på XP. Du har inte slagit av cookies eller javaskript?

Malviken
2011-08-30, 09:45
Kan man inte söka i DISPOS via SVAR?

Mvh/Sten Magnusson

Charlotte
2011-08-30, 17:30
Hej Sten

Det går att söka i Dispos via/från Disbyt och Disgen men inte via/från SVAR eller något annat håll.

Däremot kan man via Dispos söka upp ett bildid hos SVAR om synkningen är gjord. Det är vi medlemmar som gör själva synkningen i Dispos genom att ange SVARs bildid. När SVARs symbol finns intill ADs och Genlines symboler i kolumnen Visa volym fungerar koppling.


Hälsningar
Charlotte

Malviken
2011-09-18, 23:12
Tack för ditt svar. Ska fundera lite närmare på hur man skulle kunna utveckla det hela men jag återkommer nog senare.

Mvh/Sten Magnusson