handdator

Visa fullständig version : Inflyttad i Malmö



Georg
2014-02-18, 16:22
Söker person inflyttad till Malmö 1861, problemet är att jag inte vet till vilken församling och det finns många där, är där andra sätt att göra denna sökning?

GunnarBer
2014-02-25, 11:03
Du kan ju alltid prova befolkningsskivorna 1880, 1890 och 1900, eller SVAR

Phryxe
2014-02-25, 13:31
Om du använder Arkiv Digital ser du att finns register under vissa församlingar, ex. Malmö Sankt Petri PersonReg:8 (1857-1863) Bild 1 (AID: v121519.b1, NAD: SE/MSA/00619)

Georg
2014-02-26, 14:33
Tack för svaren, det är problem att söka då man inte vet vilken församling det gäller och för Malmö är det bara några som är tillgängliga att söka i från den tiden, har slutat söka nu.

Phryxe
2014-02-26, 17:49
Det brukar vara besvärligare att finna folk i de stora städerna. Om man inte kan följa en person framåt i tiden kan man försöka gå ifrån andra hållet, gå bakåt i tiden. Detta föresatt att man hittar personen senare i livet, ex. genom folkräkningarna (som Gunnar föreslår), Sveriges Dödbok, DDSS, Disbyt etc.

Anders Larsson
2014-06-26, 09:52
Jag tror inte att du har så mycket att välja på, antingen är det Malmö Caroli eller Malmö Sankt Petri som är aktuella. Arkiv Digital har även fotograferat de maskinskrivna registren till HFL, så det är lätt att kolla snabbt. Det finns visserligen några andra församlingar redan 1861, men de är så marginella. Observera att det även finns en förteckning över de olika kvarteren i Malmö, det är en ovärderlig hjälp, när nybildande och ändringar i gränser sker. Den behöver du när du skall följa en person via de ibland kryptiska förkortningar som används i HFL. Har du möjlighet att ta dig till stadsarkivet så finns det ännu fler hjälpmedel, t. ex. kortregister som gör forskningen lättare.

Lycka till!

Georg
2014-06-27, 12:44
Jag tror inte att du har så mycket att välja på, antingen är det Malmö Caroli eller Malmö Sankt Petri som är aktuella. Arkiv Digital har även fotograferat de maskinskrivna registren till HFL, så det är lätt att kolla snabbt. Det finns visserligen några andra församlingar redan 1861, men de är så marginella. Observera att det även finns en förteckning över de olika kvarteren i Malmö, det är en ovärderlig hjälp, när nybildande och ändringar i gränser sker. Den behöver du när du skall följa en person via de ibland kryptiska förkortningar som används i HFL. Har du möjlighet att ta dig till stadsarkivet så finns det ännu fler hjälpmedel, t. ex. kortregister som gör forskningen lättare.

Lycka till!

Tack för hjälpen, kan vara bra framöver, den jag sökt denna gång var för en vän från Danmark som avslutat sitt sökande.