handdator

Visa fullständig version : Nytt fält under ny notis



Chrille
2014-02-24, 11:07
Önskar ett nytt fällt under ny notis där det går att kopiera in en text.
Nu måste jag skriva in texten på nytt eller så måste jag se till kopiera från det dokumentet där texten finns till ett ställe på min dator. Därefter kan jag hänvisa till denna text i Disgen.
Varför går det inte att kopiera in en text direkt i notiser?
Om det är av storleksskäl är det ju bara att ge ett visst utrymme.

Med vänlig hälsning
Christer :confused:

m00707
2014-02-24, 17:18
Vilken notis är det som inte går att kopiera text till?

Chrille
2014-02-24, 23:48
Jag upptäckte att det var en bild med i dokumentet och då går det inte att kopiera in.
Endast texten gick perfekt.
Om man vill kopiera in bilder så måste man först lagra dessa i datorn och sedan hämta dom via bild 6 i notiser.
Tar jag bort bilden från datorn så har den också försvunnit i Disgen. Vilket är naturligt när det inte finns någon referens kvar.
Jag skulle då vilja ha ett fält under notiser där jag kan lagra in en bild. (kopiera in den). Tar jag då bort den från min dator
finns den ju kvar i Disgen.
Om det är av storleksskäl är det ju bara att ge ett visst utrymme.
hälsn...
Christer

Phryxe
2014-02-25, 06:50
... Tar jag då bort den från min dator finns den ju kvar i Disgen...
Jag vet inte var du tror att Disgens information lagras, men allt finns lokalt i din dator (texten ligger i en databas och bilderna separat i filsystemet).

Joel Vogler
2014-02-25, 09:11
Föreligger ett missförstånd? Man kan iofs hämta en bild till Bild 6 från den plats i datorn där man normalt brukar ha sina bilder, men skall bilden finnas kvar i Disgen måste den finnas (eventuellt som en kopia) i Dg8Data\DgPic. Det är därifrån man lämpligen hämtar den via Bild 6. Då gör det inget om man raderar eller förändrar bilder man har på den 'normala' platsen för sina bilder.

Chrille
2014-02-25, 10:47
Ok! Då är det bara att flytta över och i fortsättningen lagra bilderna i Dg8Data\DgPic och i DgPic göra den struktur man vill ha för att hålla ordning på sina bilder.
Text lagras alltså i Disgens databas (ligger dessa texter också under någon mapp i Dg8Data?) , medan bilder lagras endast med referensen till bilden och då förslagsvis i Dg8Data\DgPic.
Varför jag ställer denna fråga är för att jag på många av mina personer har lagt in bildutdrag från kyrkoböckerna. Detta för att i en framtid inte behöva ha abonnemang på tex Arkiv Digital
och kan då se hur familjeförhållanden ser ut i dessa böcker i Disgen. Naturligtvis har jag kopierat in referenserna så att det går att hitta tillbaka till respektive kyrkobok.

Med vänlig hälsning
Christer

cbrpsw
2014-03-03, 15:13
Hej Christer,
jag tycker inte det är någon god idé att lägga bilder/skärmdumpar från t ex AD i Disgen pga att databasen kommer att bli extremt stor.
Själv lägger jag skärmdumpar från AD i Worddokument (två för varje socken, en med personrelaterad info och en med HFL) med källhänvisning och nyckelord typ namn, gård under så att det blir sökbart. En snabb uppskattning ger att dessa dokument tar ca 2.5G för knappt 3000 individer, så även om du får ner filstorleken med jpg så blir det snabbt stora datamängder. Detta att jämföra med de ca 65M som en back-up av min forskning tar.
Sedan kan man diskutera värdet av detta, gissar att det mest handlar om ett arv från de blanketter man använde när man skrev av microficher. Jag har flera gånger tänkt sluta med denna kopiering av kyrkböckerna, men ännu inte kunnat bestämma mig. Vore intressant att höra hur andra gör!
Med vänlig hälsning
Roger

CJednell
2014-03-03, 16:46
Vad lagrar ni för bilder i Dg8Data\DgPic? Hur mycket utrymme är OK här?
Det verkar som det är bäst att göra sin egen struktur som jag hade det förut
och hänvisa dit från Disgen under notiser och där bild6.
Referensen till kyrkböckerna har jag lagt i grunddata för varje person hämtad från tex Arkiv Digital (född, gifte, död) samt under notis och där under text för fler referenser från kyrkböcker.
Detta finns ju ingen anledning att lagra referenserna en gång till. Det räcker ju med kopplingen till bilden som finns under respektive person i Disgen.
Med vänlig hälsning
Christer

cbrpsw
2014-03-03, 19:08
Min tolkning är att back-up bara görs på filerna under DG8Data, dvs lägger du filerna utanför så kommer back-up:en gå väsentligt snabbare.
Tanken att koppla rådata (i form av bilder på kyrkobokssidor) till varje person är inte dum, men dels kommer databasen snabbt blir väldigt stor och dels får du problem vid utskrift av ansedlar etc och HTML-export pga att det bara finns en typ av bilder (Bild 6). Du vill väl knappast ha med dina rådata i ansedeln, eller? Därav min lösning med ett separat arkiv för rådata i Word-format.
En fråga till er som har insyn i nästa generationen av Disgen, kommer den kunna hantera flera typer av bilder? Och kommer den att på ett rimligt sätt kunna hantera t ex 3GB data (3000 personer x 3 bilder (född, död, vigd) x 300kB)?

Under DgPic lagrar jag alla foton som är kopplade till personer eller platser, jag har över 400 bilder på totalt ca 45M och det är inte minsta problem. Om det finns någon övre teoretisk gräns är mig obekant.