handdator

Visa fullständig version : Barnhem i Helsingör 1910 - 1925



gamlejas
2014-02-26, 15:24
Jag vet att min svenska född mor var på ett barnhem i Helsingör under perioden 1910 - ca. 1925 varför jag söker namn och adresser till barnhem i Helsingör under den perioden.

Jag ska vara glad för alla möjligheter, men tror att min mamma sa något om nunnor.

Phryxe
2014-02-26, 17:45
Om din mor reste från Sverige direkt till barnhemmet i Danmark kanske församlingsboken kan ge en ledtråd. Skickade man verkligen en svensk flicka till Danmark? Jag tror du har större chans att få svar om barnhem i Helsingör på ett danskt forum.

gamlejas
2014-02-26, 18:05
Klart du har rätt att söka i Danmark, men jag försöker på båda sidor av sundet. Och ofta hör jag att svenskar är smartare än de flesta andra :-). Og nej, hun rejste desværre ikke direkte på barnhemmet, så havde sagen været klar.

Phryxe
2014-02-26, 18:53
Om det hade varit ett svenskt barnhem hade jag sökt i vår nationella arkivdatabas (NAD). Vet inte om ni har något liknande i Danmark. Jag förmodar att ett barnhem var en kommunal angelägenhet och att det skulle kunna finnas handlingar i ett kommun- eller stadsarkiv.

gamlejas
2014-03-27, 14:25
Med hjälp av Helsingör Museum, har jag hittat barnhemmet - det var St. Vincent systrars barnhem i Helsnigør