handdator

Visa fullständig version : Rädda filer från Disgen 4.5



Imerion
2014-03-10, 14:47
Hej allihopa!

Jag registrerade mig här då jag nyligen fått en lite oväntad uppgift att lösa. Jag har nämligen ombetts att göra en backup på ett antal gamla Mac-disketter innehållande dokument och släktforskning. Att rädda filerna från disketterna var inga problem; dom ligger nu på en modern dator. Dokumenten var heller inga problem att konvertera till moderna format. Släktforskningen däremot visade sig vara klurigare. Den består av ett flertal mappar fyllda med filer som slutar på .flock och verkar höra till en gammal Mac-version av Disgen 4.5.

Finns det något sätt att läsa in dessa filer i en modern version av Disgen? Eller skulle det gå att få tag på Disgen 4.5 till Windows, DOS eller Linux och läsa in filerna där? (Jag hittade Mac-versionen här på hemsidan, men har inte tillgång till någon Mac att köra den på. Kan förvisso använda emulator, men det skulle ta betydligt mycket längre tid.)

Tacksam för all form av hjälp och information kring detta!

Mvh Daniel

m04859
2014-03-10, 23:15
Hej ! Har Disgen 4.5.6 för Mac i en dator och kan konvertera till ett modernt program t ex Reunion 9, 10, eller t.o.m. till Disgen 8.2d. Har tidigare konverterat en släktutredning från USA skapad i slutet på 1980-talet i ett Disgen 3.5 för Mac. Är beskrivet i Macspalten i Diskuloigen nr 89, 2010,6 sid 17. Min adress är helge@dis-syd.se eller unahans@telia.com . Helge Olsson, Mac- o Reunion-fadder i DIS, Föreningen för Datorhjälp i Släktforskningen