handdator

Visa fullständig version : Adoptioner och adoptivbarn



Hans-Peter
2014-04-12, 15:31
Hej!

Jag har en liten undran angående adoptioner och adoptivbarn.

Sedan 1917 är det möjligt att adoptera ett barn här i Sverige, fram till för så där en 20 år sedan innebar det att alla band med de biologiska föräldrar bröts. Det fanns ingen möjlighet att adoptivbarnet kunde få reda på vem som var biologisk förälder. Så är det inte i dag, då kan man få reda på vem ens biologiska förälder är.

När det gäller släktforskning har jag en fundering:

Då adoptivbarnet träder in i sin adoptivfamilj med alla biologiska barns rättigheter, anser jag det mest logiska är att forska som vore det ett biologisk barn. Vi sysslar ju med genealogi inte med genforskning.

Naturligtvis kan det vara lämpligt att ange att det rör sig om ett adoptivbarn, speciellt om barnet till utseende skiljer sig från sina adoptivföräldrar.

Men å andra sidan kan jag också inse, att det kan vara intressant att försöka forska på den biologiska släkten om man känner till den.

Men hur nu lösa detta, man kan ju inte ha två mödrar och två fädrar o.s.v.

Det jag har funderat på är om man inte kan köra två parallella familjer, i DISGEN flockar, den ena med adoptivfamiljen den andra med den biologiska familjen. Eller är jag helt ute att cykla?

Ja vad tycker ni andra?

Christer
2014-04-12, 17:00
I kommande version planerar vi att göra det möjligt att ha såväl biologiska föräldrar som adoptiv- och fosterföräldrar. Om du vill göra en uppdelning av anorna så föreslår jag att du definierar flaggor för detta istället.

Hans-Peter
2014-04-12, 17:30
I kommande version planerar vi att göra det möjligt att ha såväl biologiska föräldrar som adoptiv- och fosterföräldrar. Om du vill göra en uppdelning av anorna så föreslår jag att du definierar flaggor för detta istället.

Hej och tack för svaret.

Ja så får jag nog först sätta mig ned och lära hur man använder flaggor.:-)

Men det jag även sökte lite lite svar på, är hur ni andra gör med adopterade barn i relation till släktforskning och adoptivföräldrar.

Behandlar ni barnet som ett biologisk barn i er forskning eller hur.

Jag skall försöka förtydliga mig lite:

Peter är adopterat av Anders och JohannaHansson, han heter alltså Peter Hansson.

När Man nu skall släktforska på Peter, blir det så Anders och Johanna som blir hans föräldrar o.s.v.

Man bortser alltså i första omgången från hans ev. kända biologiska föräldrar.

Som jag skrev, fram till för ca 20 år sedan fanns det ju ingen möjlighet att ens få fram dem.

C-J Gustafsson
2014-04-13, 11:03
Min första kommentar, barnet är ju alltid biologiskt, det är föräldrarna som är adoptivföräldrar eller fosterföräldrar.
I mitt fall var min mor fosterbarn från väldigt tidig ålder. Så för henne var ju det släktförhållande, som gällde om sina forsterföräldrar, den naturliga.

Jag använde mig av en speciell flock för hennes fosterföräldrar och deras släkttingar.
Sen hade jag den biologiska släkten i min vanliga flock.

Beroende på vilket släktförhållande jag ville visa eller skriva ut, så länkade jag om min mor mellan de två föräldrarelationerna.
För henne var det ju intressant med båda grenarna.

Hans-Peter
2014-04-13, 11:38
Hej Carl-Johan!

Ja det är något i den stilen mina funderingar har gått. Jag kunde ha använt det på min morfar, där trodde såväl min mor och jag att hans fosterfamilj var hans biologiska familj, det var först i samband med att jag började släktforska och fick ett mail från Malmö Stadsarkiv, jag upptäckte att så inte var fallet. Att min morfar het Larsson och hans "släktingar" het Olsson reagerade vi av någon orsak inte på, vilket vi nog borde ha gjort. Nu är såväl min morfar som min mor döda sedan många år tillbaka och frågan är om det ens finns några av hans fosterfamilj i livet mer.

Nu fick jag informationen så tidigt att jag uteslutande har forskat på hans biologiska familj, fosterfamiljen får ligga till bättre tider även om den ju onekligen också förtjänar en insats.

I båda fallen, din mor och min morfar, är det fosterfamiljer det rör sig om.

Men i de fallen där det är en regelrätt adoption blir det väl lite annat, eller gör det inte? I långa tider fanns det ju ingen möjlighet att ens få reda på den biologiska släkten och barnet hade sin adoptivföräldrars efternamn.

Men hur länkade du om din mor mellan de två flockarna? Det gör mig nyfiken, du måste ha en enkel procedur för det, för att kunna göra det i samband med till exempel utskrift som du skriver.

C-J Gustafsson
2014-04-13, 12:17
Adoption är lite annorlunda, då blandar man även i juridik. Jag tror att man får anpassa sig efter de praktiska förhållandena.
Jag tycker inte det är "fel" att jämställa adoptionsföräldrar med biologiska föräldrar, om det är så situationen uppfattas inom familjen. Det kanske kan vara dokumentärt riktigt att på något sätt med flagga eller text ange att det är adoption.

Men vill man följa upp båda grenarna, adoptionsgrenen och biologiska grenen, då blir förhållandena samma som för fosterfamiljer.

Din fråga om omlänkning, ja det är enkelt och smidigt.
Du använder dig av delad bild så att du har två familjebilder uppe samtidigt.
Jag startade med den familj där min mor just då var barn, markerade henne och gjorde kommandot "koppla loss".
Sen "hämtade" jag in henne överst i listan över senast använda individer.
Sen sökte jag upp hennes andra "familj" på den andra halvan, därefter drog jag bara över henne i den familjen och la henne på rätt plats bland syskonen.
Denna metod gjorde att jag och mina barn då också "åkte med" tillfälligt.
Det fungerar ju sen lika åt andra hållet.
Det kanske låter lite småstruligt men det är det inte. Det är ju samma som när man flyttar personer i andra sammanhang.

Hans-Peter
2014-04-13, 14:18
Hej Carl-Johan!

Tack för ditt svar och din förklaring.

Nu vet jag att minst en släktforskare resonerar som jag när det gäller adoptioner.

Jag vet även hur jag om inte enkelt och smidigt, så dock utan för stort besvär kan hantera det om det blir aktuellt.