handdator

Visa fullständig version : Ortsdatabas kontra källdatabas



Monica E
2014-04-12, 16:13
Skulle ortsdatabasen, ner till församlingsnivå, kunna kopplas ihop med källdatabasen för att underlätta vid inläggande av källdata?

Monica E

PatrickJohnson
2014-04-16, 09:55
Jag har ställt samma fråga vid ett flertal tillfällen men tyvärr aldrig fått något svar.

Phryxe
2014-04-16, 15:21
Förstår inte riktigt hur ni menar. Kan ni ge ett exempel?

PatrickJohnson
2014-04-16, 16:09
Om jag vill lägga till en ny källa exempelvis "Vist C:1 (1640-1660)" så menar jag att man skulle kunna använda ortdatabasen ner till församlingsnivå. Jag öppnar källdatabasen och där skulle alla församlingar redan finnas precis som i ortdatabasen, vad jag då skulle behöva skriva in efter Vist (E) är "C:1 (1640-1660)".

Vist (E) --
l
-- C:1 (1640-1660) --
l
-- sidan 58
Hoppas jag har förklarat så det blir förståeligt.

Rolf Carlsson
2014-04-16, 18:51
Det blir nog inte alltid bra, då kyrkoböcker ofta förs på pastoratsnivå. Vidare överensstämmer inte alltid arkivbegreppen enligt NAD med församlingsbegreppen enligt Skatteverket.

PatrickJohnson
2014-04-18, 12:25
Jag är medveten om att det inte skulle bli perfekt i alla lägen, ortdatabasen är inte heller perfekt i alla lägen men är en mycket bra funktion i programmet. Min tanke är att det ska bli enklare att hantera sina källor och då i synnerhet för nya användare. Jag är tämligen säker på att kvaliteten på forskningen skulle bli högre om man gjorde det enklare att använda källdatabasen. Jag ser det som att det måste vara bättre att det finns en funktion som inte är hundraprocentig än ingen alls.

Rolf Persson
2014-05-04, 09:31
En annan svårighet med koppling mellan tabeller är vilket år som skall vara grund för kopplingen. Församlingarnas gränser flyttas, församlingarna delas, församlingar slås ihop, församlingar upphör. Det finns flera sådana dynamiska skeenden som gör att ett knyt-datum måste fastställas. Tyvärr kommer det knyt-datumet alltid att vara fel ur någon synpunkt. Jämför bara med den struktur som ligger till grund för orterna. Den gäller ju bara till viss del idag, ca 30 år efter knyt-datum. Den gäller egentligen inte heller för 1750, då det fanns andra församlingar, som nu inte är med, men också att det då inte fanns en del av de församlingar som är med.